Liveblog Multimodaal Online 2020: logistiek van de toekomst

Multimodaal Online 2020

Om 14:00 uur start de tweede middagsessie van Multimodaal Online 2020, die gaat over de logistiek van de toekomst. Volg hier het liveblog met de hoogtepunten. Met als sprekers onder meer Bas van Bree (TKI Dinalog), Christian van Ommeren (TNO), Henry Steenbergen (Rabobank) en Daan Meboer (Uturn). Over data, ketenregie en ontwikkelingen in het wegvervoer.

De uitzending zit erop. Morgen (woensdag) zijn er weer twee sessies. Om 10:00 uur starten we met een verkenning van de mogelijkheden om transport met slimme oplossingen efficiënter te maken. Inschrijven kan nog, kosteloos.

15:05 uur – Crisis biedt kansen om personeel aan te trekken

‘Niet alleen data delen, ook capaciteit delen biedt kansen’, aldus Bas van Bree van TKI Dinalog.

Henry Steenbergen haalt aan dat de transportsector nog een ander probleem moet oplossen: de sector heeft te weinig instroom. Oudere chaffeurs vallen uit, jongeren voelen zich niet aangetrokken. ‘We moeten als een dolle mensen gaan opleiden. We zitten aan het begin van een crisis… De werkloosheid gaat groeien. Nu zijn er kansen.’ Het gaat niet alleen om chauffeurs, maar ook om planners en magazijnpersoneel. De sector is er druk mee bezig, maar het imago werkt nog steeds tegen, zegt Steenbergen.

14.55 uur – Onderscheiden en beter plannen

Transporteurs moeten zich onderscheiden, stelt Steenbergen. Dan ook kunnen ze een betere marge verdienen. Om dan te verduurzamen is met beter plannen en efficiënter rijden de eerste winst te behalen. ‘Leegrijden is altijd zonde.’ Ook met een elektrische truck.

Daan Meboer van vrachtplatform Uturn zegt dat digitale platforms voor betere aansluiting van vraag en aanbod kunnen zorgen. Sinds de start van de coronacrisis merken ze bij Uturn een toename van bedrijven die daarop willen aansluiten. Digitaal werken is een noodzaak, daar komen steeds meer bedrijven achter. Dat gaat structurele gevolgen hebben voor de sector. Wie die slag mist, krijgt het heel moeilijk.

14:45 uur – Wie rood staat kan niet vergroenen

Hoe ziet het wegvervoer er over vijf jaar uit? Die vraag stelt presentator Tom van Gurp aan Henry Steenbergen, sectormanager Transport en Mobiliteit bij Rabobank, en Daan Meboer van Uturn.

Wegvervoer blijft belangrijk, aangezien spoor vol zit en binnenvaart last heeft van laagwater, zegt Steenbergen. De criteria voor binnenstedelijk vervoer zullen uitdagingen opleveren. Tegelijkertijd is er een ontwikkeling van consolidatie: de grote aanbieders worden groter en gaan werken met grotere control towers. Verder wordt uitstoot steeds belangrijker. ‘Maar wie rood staat kan niet vergroenen. De marges moeten omhoog.’

Even een plaatje van de buitenkant van de ProMedia-studio in de Delftse Poort aan het Weena.

14:40 uur – Struikelblok

Vaak wordt gedacht dat IT het struikelblok is. Maar dat is het juist bijna nooit, is de ervaring van Van Ommeren. De logistieke organisatievorm levert meer moeilijkheden. De beïnvloeding in de keten door andere partijen zorgt voor veel onzekerheden. Als een concurrent de ligplaats op de terminal bezet houdt, heeft de binnenvaartrederij een probleem.

14:35 uur – Het nieuwe goud

‘Data is het nieuwe goud. maar het is niks waard als je er niets mee doet.’ Dat zegt Christian van Ommeren van TNO. Data is onder meer te gebruiken voor prognoses en planning. Het bedrijfsdoel (bijvoorbeeld efficiëntere bedrijfsvoering) bepaalt de databehoefte.

14:25 uur – Duurzaam vervoer en circulaire ketens

Verduurzaming kan op meerder manieren: van de invoering van nieuwe technologie (overstappen van diesel op waterstof) tot organisatorische maatregelen (andere planning die leegrijden vermindert).

Veel bedrijven weten nog niet goed wat hun carbon footprint is. TKI Dinalog helpt vervoerders daarbij. Volgens Van Bree ligt het in de lijn der verwachting dat de overheid op een gegeven moment bedrijven gaat verplichten om aan te tonen wat hun footprint is.

‘2050 is ver weg, maar de transitie gaat zorgen voor een heel ander vormgegeven logistiek. Er zal behoefte ontstaan in retourstromen, om de economie circulair te maken. Dat moet je weten waar je producten naartoe gaan, waar ze blijven.’

14:15 uur – Wat vinden planners?

Vertrouwen is ook nodig bij planners: in het systeem. Dat groeit als het systeem snel en goed werkt. De technologie moet ten dienste staan van de planner. Dus werk uit handen nemen, waardoor de planner beter en waardevoller kan werken. Uit onderzoek is gebleken dat de technologie beter is als planners al bij de ontwikkeling ervan worden betrokken.

14:10 uur – Wederzijds vertrouwen

Verstoringen als een pandemie, maar ook veranderende goederenstromen door globalisering vragen van bedrijven dat ze hun keten kunnen aanpassen. Liefst snel.

Partijen zijn afhankelijk van elkaar, aldus Van Bree. Daarom is samenwerking binnen de keten onmisbaar. Net als het delen van data. Wederzijds vertrouwen is daarvoor essentieel.

14.05 uur – Ketenregie

Bas Van Bree van kennisinstituut TKI Dinalog noemt data, ketenregie en duurzaamheid als belangrijkste thema’s voor de sector. Het uitvoeringsprogramma van TKI Dinalog en Topsector Logistiek richt zich vooral op die thema’s.

Van Bree gaat in deze sessie in op ketenregie. Er is een omslag nodig van lineaire ketens naar robuuste, flexibeler ketens.

14:00 uur – De vierde sessie gaat van start: logistiek van de toekomst.

13:22 uur – Presentator Tom van Gurp zit er alweer klaar voor!

studio, webinar, NT, tom van gurp

Deze week houdt Nieuwsblad Transport twee interactieve uitzendingen per dag tijdens Multimodaal Online 2020. Bekijk hier het programma en meld je kosteloos aan via het inschrijfformulier om ze ook te zien.

Lees hier het liveblog van vanochtend, over de verduurzaming van transport:

Liveblog Multimodaal Online 2020: verduurzaming van transport

Of bekijk hier een compilatie van de eerste dag van Multimodaal Online 2020:

Liveblog Multimodaal Online 2020: logistiek van de toekomst | NT

Liveblog Multimodaal Online 2020: logistiek van de toekomst

Multimodaal Online 2020

Om 14:00 uur start de tweede middagsessie van Multimodaal Online 2020, die gaat over de logistiek van de toekomst. Volg hier het liveblog met de hoogtepunten. Met als sprekers onder meer Bas van Bree (TKI Dinalog), Christian van Ommeren (TNO), Henry Steenbergen (Rabobank) en Daan Meboer (Uturn). Over data, ketenregie en ontwikkelingen in het wegvervoer.

De uitzending zit erop. Morgen (woensdag) zijn er weer twee sessies. Om 10:00 uur starten we met een verkenning van de mogelijkheden om transport met slimme oplossingen efficiënter te maken. Inschrijven kan nog, kosteloos.

15:05 uur – Crisis biedt kansen om personeel aan te trekken

‘Niet alleen data delen, ook capaciteit delen biedt kansen’, aldus Bas van Bree van TKI Dinalog.

Henry Steenbergen haalt aan dat de transportsector nog een ander probleem moet oplossen: de sector heeft te weinig instroom. Oudere chaffeurs vallen uit, jongeren voelen zich niet aangetrokken. ‘We moeten als een dolle mensen gaan opleiden. We zitten aan het begin van een crisis… De werkloosheid gaat groeien. Nu zijn er kansen.’ Het gaat niet alleen om chauffeurs, maar ook om planners en magazijnpersoneel. De sector is er druk mee bezig, maar het imago werkt nog steeds tegen, zegt Steenbergen.

14.55 uur – Onderscheiden en beter plannen

Transporteurs moeten zich onderscheiden, stelt Steenbergen. Dan ook kunnen ze een betere marge verdienen. Om dan te verduurzamen is met beter plannen en efficiënter rijden de eerste winst te behalen. ‘Leegrijden is altijd zonde.’ Ook met een elektrische truck.

Daan Meboer van vrachtplatform Uturn zegt dat digitale platforms voor betere aansluiting van vraag en aanbod kunnen zorgen. Sinds de start van de coronacrisis merken ze bij Uturn een toename van bedrijven die daarop willen aansluiten. Digitaal werken is een noodzaak, daar komen steeds meer bedrijven achter. Dat gaat structurele gevolgen hebben voor de sector. Wie die slag mist, krijgt het heel moeilijk.

14:45 uur – Wie rood staat kan niet vergroenen

Hoe ziet het wegvervoer er over vijf jaar uit? Die vraag stelt presentator Tom van Gurp aan Henry Steenbergen, sectormanager Transport en Mobiliteit bij Rabobank, en Daan Meboer van Uturn.

Wegvervoer blijft belangrijk, aangezien spoor vol zit en binnenvaart last heeft van laagwater, zegt Steenbergen. De criteria voor binnenstedelijk vervoer zullen uitdagingen opleveren. Tegelijkertijd is er een ontwikkeling van consolidatie: de grote aanbieders worden groter en gaan werken met grotere control towers. Verder wordt uitstoot steeds belangrijker. ‘Maar wie rood staat kan niet vergroenen. De marges moeten omhoog.’

Even een plaatje van de buitenkant van de ProMedia-studio in de Delftse Poort aan het Weena.

14:40 uur – Struikelblok

Vaak wordt gedacht dat IT het struikelblok is. Maar dat is het juist bijna nooit, is de ervaring van Van Ommeren. De logistieke organisatievorm levert meer moeilijkheden. De beïnvloeding in de keten door andere partijen zorgt voor veel onzekerheden. Als een concurrent de ligplaats op de terminal bezet houdt, heeft de binnenvaartrederij een probleem.

14:35 uur – Het nieuwe goud

‘Data is het nieuwe goud. maar het is niks waard als je er niets mee doet.’ Dat zegt Christian van Ommeren van TNO. Data is onder meer te gebruiken voor prognoses en planning. Het bedrijfsdoel (bijvoorbeeld efficiëntere bedrijfsvoering) bepaalt de databehoefte.

14:25 uur – Duurzaam vervoer en circulaire ketens

Verduurzaming kan op meerder manieren: van de invoering van nieuwe technologie (overstappen van diesel op waterstof) tot organisatorische maatregelen (andere planning die leegrijden vermindert).

Veel bedrijven weten nog niet goed wat hun carbon footprint is. TKI Dinalog helpt vervoerders daarbij. Volgens Van Bree ligt het in de lijn der verwachting dat de overheid op een gegeven moment bedrijven gaat verplichten om aan te tonen wat hun footprint is.

‘2050 is ver weg, maar de transitie gaat zorgen voor een heel ander vormgegeven logistiek. Er zal behoefte ontstaan in retourstromen, om de economie circulair te maken. Dat moet je weten waar je producten naartoe gaan, waar ze blijven.’

14:15 uur – Wat vinden planners?

Vertrouwen is ook nodig bij planners: in het systeem. Dat groeit als het systeem snel en goed werkt. De technologie moet ten dienste staan van de planner. Dus werk uit handen nemen, waardoor de planner beter en waardevoller kan werken. Uit onderzoek is gebleken dat de technologie beter is als planners al bij de ontwikkeling ervan worden betrokken.

14:10 uur – Wederzijds vertrouwen

Verstoringen als een pandemie, maar ook veranderende goederenstromen door globalisering vragen van bedrijven dat ze hun keten kunnen aanpassen. Liefst snel.

Partijen zijn afhankelijk van elkaar, aldus Van Bree. Daarom is samenwerking binnen de keten onmisbaar. Net als het delen van data. Wederzijds vertrouwen is daarvoor essentieel.

14.05 uur – Ketenregie

Bas Van Bree van kennisinstituut TKI Dinalog noemt data, ketenregie en duurzaamheid als belangrijkste thema’s voor de sector. Het uitvoeringsprogramma van TKI Dinalog en Topsector Logistiek richt zich vooral op die thema’s.

Van Bree gaat in deze sessie in op ketenregie. Er is een omslag nodig van lineaire ketens naar robuuste, flexibeler ketens.

14:00 uur – De vierde sessie gaat van start: logistiek van de toekomst.

13:22 uur – Presentator Tom van Gurp zit er alweer klaar voor!

studio, webinar, NT, tom van gurp

Deze week houdt Nieuwsblad Transport twee interactieve uitzendingen per dag tijdens Multimodaal Online 2020. Bekijk hier het programma en meld je kosteloos aan via het inschrijfformulier om ze ook te zien.

Lees hier het liveblog van vanochtend, over de verduurzaming van transport:

Liveblog Multimodaal Online 2020: verduurzaming van transport

Of bekijk hier een compilatie van de eerste dag van Multimodaal Online 2020: