15:00 – Hebben we een tandje te veel uitbesteed?

Om minder afhankelijk te zijn van calamiteiten (pandemieën, oorlogen, handelsoorlogen en andere verstoringen) moet je als bedrijf flexibeler zijn, betoogt Sander Gunst. ‘Hebben we misschien een tandje te veel uitbesteed? Denk in modulaire schakels binnen de keten. Dat maakt je wendbaarder.’ Zoek vooral de samenwerking op en zorg dat je basis op orde is.

14:55 – Kansen in stadslogistiek voor andere modaliteiten

De bouw ging door ondanks corona. Bouw is verantwoordelijk voor het grootste deel van stadslogistiek. Dat vertelt Walther Ploos van Amstel, professor stadslogistiek aan Amsterdam University of Applied Sciences. ‘Retail viel deels uit, maar we gingen allemaal doe-het-zelven. Dat veroorzaakte een grote verschuiving.’ Hetzelfde gold bij de overheveling van horeca naar supermarkten. Logistieke bedrijven die daarin snel konden omschakelen, deden goede zaken.

Ploos van Amstel vraagt zich af of de toegenomen online inkopen bij supermarkten stand houdt. ‘Wat als er straks veel ontslagen komen… Kunnen mensen zich dat dan nog veroorloven?’

Stadslogistiek gebeurt nu grotendeels over de weg. Er zijn multimodale kansen, vertelt de professor. In Amsterdam zijn kansen om tramrails te gebruiken, zoals nu een project loopt in Frankfurt.

Stadslogistiek met schepen over grachten is kansrijk, denkt Ploos van Amstel. Bijvoorbeeld voor zand, beton en bakstenen.

‘Laat het alsjeblieft niet aan de overheid over. Anders hebben we straks in alle steden andere regels. Laat het alsjeblieft uit het bedrijfsleven komen.’ Winkels en horecazaken hebben belang bij een gezonde en aangename omgeving. Die kunnen als klant schoon vervoer afdwingen.  Aanbieders  komen met nieuwe concepten, data wordt nog belangrijk, er ontstaan nieuwe platforms. Ondertussen ontstaan autoluwe stadscentra en komen er zero-emissie voertuigen.

14:45 – Wendbaarheid en weerbaarheid

Sander Gunst, partner bij Grant Thornton,raadt ondernemers aan hun inzicht in hun keten te vergroten. ‘Je kent je eigen toeleveranciers en afnemers maar ken je ook hun toeleveranciers en afnemers en verderop in de keten.’ Je moet zorgen voor ‘wendbaarheid en weerbaarheid.’

14:37 – Klap door corona kan nog komen

Volgens Steenbergen valt de klap voor de logistieke sector als gevolg van corona nog mee. Als straks de industrie en handel inzakken, kan dat alsnog gebeuren. De logistieke markt volgt, is afhankelijk van andere sectoren. Zijn tip: verdiep je daarin, maak scenario’s en bereid je voor op wat kan gebeuren.

Grotere bedrijven, die hun activiteiten steeds verder hebben gediversificeerd, zijn minder kwetsbaar. ZZP’ers (eigen rijders) die de flexibele schil vormen, zijn wel hard getroffen. Die zagen hun werk wegvallen.

14.30 – Duurzaamheid is gebaat bij efficiënt plannen 

Henry Steenbergen, Sectormanager Transport en Mobiliteit bij Rabobank, zegt dat duurzaamheid in de logistiek draait om plannen. De elektrische vrachtwagen is niet hét antwoord. Die elektrische truck komt wel, maar het duurt nog lang en hij rijdt niet op lucht. Ook hij heeft energie nodig.

Efficiënt plannen is alleen mogelijk met digitalisering. Bedrijven die dat goed op orde hebben, zijn winstgevender. Misschien kun je beter investeren in ICT dan in een nieuwe, schonere vrachtwagen, aldus Steenbergen. In de video gaat hij langs bij Verkeersschool Willem Verboon. Die heeft geïnvesteerd in een simulator voor vrachtwagenrijlessen. Dat scheelt ritten en uitstoot. Voordeel voor vervoerders: ze zijn ook geen truck kwijt  voor de lessen.

14.18 – Bewuster geworden van voordelen multimodaal transport

‘We zijn ons bewuster geworden van de voordelen van multimodaal transport’, zegt Van der Waal. Een container die onderweg is kan best even ergens ‘logeren’ om de timing aan te passen. Dat maakt de supply chain flexibeler.

Er worden in coronatijd meer telefoons en soortgelijke producten via online-kanalen verkocht. De last mile naar de consument vraagt daardoor extra aandacht.

Snel inspelen op veranderingen is belangrijk. Ook als het gaan om de inzet van meerdere modaliteiten. ‘Dat is eerder een proces van weken en maanden dan van jaren’, aldus Van der Waal.

14:10 – ‘digital sashimi’

Op het laatste moment kreeg Samsung SDS het bericht dat winkels sloten. ‘de productie ging door en we hadden wel inbound maar geen outbound: er werd niets verkocht. En producten stonden langer stil aan de grens.’

De warehouses werden steeds voller en de  logistiek liep vast. Samsung beschouwt zijn producten als ‘digital sashimi’. Als een versproduct… Je moet ze zo snel mogelijk verkopen, als ze nog vers zijn.

Het bedrijf sloot een fabriek, regelde meer warehouse-capaciteit. De complexe supply chain met meerdere uitvoerende partijen en voor meerdere afnemers, bleek onverwacht een voordeel: Samsung SDS kon goederenstromen verleggen. Cruciaal daarbij was wel dat samenwerking binnen de keten mogelijk was.

14:00 uur – Corona heeft, nog steeds, grote invloed op de logistiek wereldwijd. Robert van der Waal, vice president van Samsung SDS, vertelt over de gevolgen voor de supply chain van Samsung. Hij is tevens voorzitter van TKI Dinalog.

Robert van der Waal.

13:30 uur – De voorbereidingen voor de tweede sessie zijn al aan de gang. Sander Gunst van Grant Thornton heeft zich gemeld in de studio in Rotterdam en overlegt de onderwerpen met presentator Bart Pals. Hij gaat straks in op de vraag: Hoe maak je een toekomstbestendige supply chain?

We beginnen om 14:00 uur.

Deze week houdt Nieuwsblad Transport twee interactieve uitzendingen per dag tijdens Multimodaal Online 2020. Bekijk hier het programma en meld je kosteloos aan via het inschrijfformulier om ze ook te volgen.