Transfollow biedt verladers, logistiek dienstverleners en transporteurs de API-specificaties voor de integratie van de digitale vrachtbrief in de eigen bedrijfssoftware.

Wat levert deze samenwerking met iShare de gebruikers van Transfollow precies op?

Door de samenwerking kunnen gebruikers inloggen bij Transfollow dankzij iShare Single Sign-On. Met één identiteit loggen zij in op eCMR platforms die ook zijn aangesloten bij iShare en krijgen ze toegang tot diverse operationele data. Zo hoeven ze niet overal een eigen inlog aan te maken. En platforms hoeven die niet zelf te bouwen en te controleren. Dat is een stuk makkelijker en veiliger dan nu vaak gebeurt.

Net zoals inloggen via Google bij derde partijen?

Inderdaad. Het is ook vergelijkbaar met iDeal. Met iDeal kun je veilig betalen via je eigen bank bij een webshop. Je ziet niet wat er onderhuids gebeurt, maar je weet dat het vertrouwd is en dat die webshop niet direct bij al jouw bankgegevens kan, maar alleen een seintje van de bank krijgt dat de transactie is voltooid. Met iShare kies je op dezelfde manier je eigen identiteitsleverancier, en weet de portal dat jij dus bent wie je zegt dat je bent. Bovendien is een identiteit gebaseerd op de iShare-afspraken een stuk veiliger dan een identiteit van Google dankzij fysieke validatie door de identiteitsleveranciers, zoals bijvoorbeeld Secure Logistics.

Hoe zit dat dan in de logistiek?

Je hebt bijvoorbeeld de zekerheid dat de persoon die de lading aftekent, ook daadwerkelijk is wie hij zegt dat hij is, en bevoegd is om deze data te delen. Het iShare-stelsel biedt het gebruiksgemak en de zekerheid omdat automatisch en ‘onder water’ de identiteit wordt gecontroleerd.

Waarom is dat voor de gebruiker belangrijk?

Met name de ontwikkeling om ook met opdrachtgevers, overheden en autoriteiten logistieke data te delen vanuit de eCMR, zal een belangrijk argument zijn voor de Transfollow gebruikers om dit initiatief te ondersteunen. Wanneer de groei van het netwerk van deelnemers aan het stelsel zich doorzet, dan kunnen zij in de toekomst ook data delen met partijen waar ze nu nog geen zaken mee doen. En daar liggen grote kansen voor het realiseren van efficiëntieverbeteringen, en om kosten en tijd te besparen.

Dat horen we vaker. Wat maakt dat het nu wel voldoende oplevert?

Digitalisering loopt nog steeds achter in de logistiek. Slechts 5% van de transacties in de logistiek is digitaal, de rest bestaat nog uit papieren of telefonische transacties. De papieren CMR is weliswaar gedigitaliseerd via de eCMR, maar wordt nog maar weinig gebruikt. Daar moet een versnelling in komen. Ook zijn er inmiddels platforms in de logistiek ontstaan, maar alle infrastructuur staat los van elkaar. Dat helpt niet om digitaal samen te werken, want alle informatie staat op andere locaties. Het inloggen via iShare voor alle logistieke diensten die bij het stelsel zijn aangesloten, is de eerste stap.

En wat is de volgende stap?

Er zijn inmiddels 45.000 identiteiten aangesloten bij iShare die nu daarmee kunnen inloggen op bijvoorbeeld de eCMR platforms van Transfollow of die van Hutchison Ports ECT Rotterdam. De volgende stap is dat zij al die organisaties zelf toegang via een machtiging kunnen geven tot hun data. Dan hoef je niet continu zelf de data te uploaden, bijvoorbeeld naar de douane, Rijkswaterstaat of je WMS-provider, maar geef je hen toegang tot een bepaald deel van je data via het iShare register. Dat scheelt een hoop administratie. Straks kunnen bedrijven en organisaties die bij iShare zijn aangesloten onderling toegang krijgen tot de data die zij nodig hebben en waarvoor ze de toestemming hebben gekregen om die in te zien.

Wat levert dat op?

We zien dat platforms die tussen aanbieder en klant staan steeds belangrijker worden en meer macht krijgen. Daardoor verlies je controle over je data, want je weet niet met wie het platform die allemaal deelt. Ook bepaalt de platformaanbieder tot welke data van andere platformgebruikers je toegang hebt. Omdat iShare geen platform is, maar een stelsel waar je lid of deelnemer van wordt, houd je zelf de controle over wie jouw data kan zien. Je kunt dus met vertrouwen samenwerken zonder dat iemand een machtspositie krijgt.

Kunnen andere sectoren ook iShare gebruiken?

iShare is gebaseerd op internationale standaarden en kan samenwerken met vergelijkbare stelsels uit het buitenland. iShare richt zich op de identiteit, autorisatie en authenticatie. We werken verder samen met spelers die meer de metadata oplossen voor verschillende toepassingen, zoals Transfollow. Dit is echt een eerste stap richting ketentransparantie en richting Single Access: een soort control tower voor transportdata. Eén access point voor de hele keten maakt vele besparingen mogelijk. Er ligt een wereld aan toepassingen achter deze stap. Hoe meer gebruikers van iShare, hoe dichterbij dat doel komt.

Voor welke sectoren zou het geschikt zijn?

iShare regelt het dat data op een veilige, gecontroleerde en makkelijke manier wordt ontsloten. Die basis is overal te gebruiken. De bouwsector heeft bijvoorbeeld dezelfde vraag. Daar willen ook diverse partijen data uitwisselen zonder dat er een platform tussen zit.