‘Uitgangspunt voor de opschaling zijn de richtlijnen van het RIVM’, stelt de Douane. ‘Op basis daarvan zijn protocollen ontwikkeld. Daarin is aangegeven hoe het douanewerk veilig gebeurt, bijvoorbeeld door anderhalve meter afstand te houden’  Bij douanecontroles op locatie houdt de dienst zich verder zoveel mogelijk aan de protocollen ‘die het bedrijfsleven zélf voor die locaties heeft ingesteld’, heet het verder.

Rotterdam en Schiphol

Doel daarbij is de ‘risicogerichte’ controles in bijvoorbeeld de haven van Rotterdam en op Schiphol ‘in opdracht voor de departementen zo snel mogelijk op het gangbare handhavingsniveau te krijgen. Daarmee worden de fiscale en niet-fiscale risico’s in het EU-buitengrensoverschrijdende goederenverkeer weer geheel afgedekt.’

Het ‘opschalen zal volgens de dienst de komende zes weken in drie stappen gebeuren, ‘waarbij na elke fase nauwkeurig wordt gekeken of het veilig en verantwoord is een volgende stap te zetten’. Daarbij let de Douane behalve op de risico’s en verspreiding van het coronavirus ook op de ontwikkelingen in de vrachtvolumes, de aard van het goederenverkeer en het niveau van opschaling bij de overige toezichthouders.