Wat is je elevator pitch in één zin?

Wij bieden een maatschappelijk verantwoord en ergonomisch alternatief voor het duurzaam vervoeren van goederen op 100% gerecyclede kartonnen pallets: de recyclebare Revopallet.

Welk probleem los je eigenlijk op?

Onze pallet is geschikt voor een milieuvriendelijker en ergonomisch beter transport. De Revopallet zorgt voor minder CO2-uitstoot en brandstofverbruik. Daarnaast voor ergonomisch betere werkomstandigheden, minder ziekteverzuim en energieke medewerkers door het lage gewicht. Het resultaat van ons product is een milieuvriendelijkere afvalstroom voor de eindgebruiker, waarmee die bijdraagt aan de circulaire economie.

Wat is de grootste uitdaging om dit idee succesvol te maken?

We willen bedrijven aanspreken die willen bijdragen aan een duurzame en circulaire economie.  Daarbij moeten we intern en extern rekening houden met het adoptieproces van de Revopallet als een ergonomisch en duurzaam alternatief ter vervanging van houten wegwerppallets. Een organisatie heeft tijd nodig voor deze integratie. Dat houdt in dat wij altijd schaalbaar moeten blijven. Waarbij we niet moeten afwijken van ons uitgangspunt om een toonaangevende leverancier van recyclebare kartonnen pallet te zijn en te blijven.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Ik heb altijd in grote magazijnen gewerkt als vakantiebaan tijdens mijn studie. Daar moest ik dan met houten Europallets en wegwerppallets werken. Die wegen niet alleen 23 kilo per stuk, maar er zitten ook vaak allemaal spijkers in en splinters aan. Dat ergerde me altijd: ik moest ze verslepen en oppakken en dat was gewoon heel zwaar. Ik heb daar nog steeds rugklachten van. Op school – ik deed de hbo-studie Commerciële Economie – had ik het vak Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Een erg interessant vak, waarin ook allerlei duurzame producten werden besproken, bijvoorbeeld van bamboe en suikerriet. In een boek stond ook een product dat leek op een pallet. Daardoor moest ik weer denken aan de tijd dat ik in warehouses met Europallets werkte. Langzaamaan ontstond het idee: misschien kun je wel een pallet maken van gerecycled karton. Zo ben ik dus eigenlijk begonnen, vanuit een studieopdracht voor MVO, in combinatie met mijn eigen ervaring van het werken met zware pallets.

Hoe ziet het product eruit?

Het is een dichte dek- en een toplaag, met voetjes eronder in de meest gebruikte formaten pallets, waaronder de display-, mini-, Euro- en blokpalletformaten. Naast de standaard afmetingen kunnen we ook afwijkende maten ontwikkelen en produceren.

Bestaat dit niet al?

Er zijn enkele modellen kartonnen pallets in de markt gekomen. Maar die gebruiken andere grondstoffen dan wij doen. Ze zijn eigenlijk niet te vergelijken met de Revopallet.

Wie zijn de oprichters?

Dat ben ik zelf en ik werk samen met een aantal adviseurs.

Wat zijn je toekomstplannen? Waar sta je over twee jaar?

Voor bedrijven is het steeds belangrijker om actief te zijn met duurzame vraagstukken. Daar sluiten we perfect op aan. Over 2 jaar verwachten wij een groot deel van de markt geïnspireerd te hebben om over te stappen naar 100% recyclebare pallets. We zijn inmiddels een aantal samenwerkingen gestart om een maatschappelijk betrokken productie in te richten voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Wie zie je als concurrent?

Eigenlijk iedere palletproducent. Maar wij gaan uit van onze eigen kracht en van ons eigen product.

Welke lessen heb je onderweg geleerd?

Ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik ben nog jong – 25 – maar eigenlijk leer ik elke dag. Het contact met bedrijven en de vraagstukken die zij op tafel leggen, hoe ga je je productie op orde brengen en het logistiek allemaal regelen? Er komt zoveel bij kijken. Hoe gaat het bijvoorbeeld met een automatisch ingestuurde machine bij de klant? Dan moet je echt samen naar het hele proces kijken. Welke pallets zijn daar geschikt voor? Een belangrijke leerfase voor een startend bedrijf is schaalbaar blijven en kunnen meegroeien met de behoefte uit de markt.

Welke barrière heb je moeten slechten?

De belangrijkste is misschien nu wel gaande: de coronacrisis. Hoe gaat de markt er uitzien? Hoe ga je naar klanten toe? Ik weet het niet. En ook niet hoelang het nog gaat duren. Ik denk dat na deze crisis nog meer de focus komt te liggen op duurzaam ondernemen. De aarde is nu immers letterlijk aan het opschonen. Wij maken een pallet uit afval, uit oud papier dat we aan de straat zetten. Dus dat past natuurlijk prachtig in dat verhaal. Maar het is niet alleen het recycle proces: ook het lagere gewicht van ons product zorgt voor een verlaging van CO2-uitstoot en een verbeterde ergonomische werkomgeving voor medewerkers in de logistiek.

Start-up Monitor

Bedrijfsnaam: Revopal

Oprichtingsdatum: Ik ben al zeker drie jaar bezig met de voorbereiding

Aantal medewerkers: Met de productie erbij nu zo’n 10

Verwachte omzet dit jaar: Dat kan ik niet voorspellen

Gedane investering: Daar doe ik geen uitspraak over

Uw start-up ook in deze rubriek?

Wilt u ook met uw logistieke start-up in aanmerking komen voor de Start-up Monitor? Stuur dan een e-mail naar: bart.pals@nieuwsbladtransport.nl.