Het plan was dit jaar om zeker vijf overnames te plegen. Gaan jullie dat met de coronacrisis nog halen?

Ons vijfjarenplan van buy & build staat nog steeds als een huis. Wij willen een mondiale speler worden in de distributie van scheepsonderdelen. Dat is onze ambitie en ik zie niet wat ons daarvan zou kunnen weerhouden. Voor ons is van belang dat het bij de overnames om gezonde bedrijven gaat, met een goede reputatie en geleid door ondernemers met passie. We kijken dan ook niet naar slechte bedrijven waaraan allerlei haken en ogen zitten en die je voor een prikkie kunt kopen. Daarnaast willen wij ook organisch groeien via eigen kantoren.

Nog twee overnames te gaan voor dit jaar?

Er is eigenlijk geen limiet gesteld. Als wij er vijf kunnen doen, dan doen we er vijf. Maar het kunnen er net zo goed drie worden of meer dan vijf als het operationeel en qua organisatie past. We hebben bijvoorbeeld met de acquisitie van Hera onze positie in Nederland versterkt en eerder in Noorwegen met de bedrijven Airsped en Altus. Duitsland heeft nu onze belangstelling, maar ook het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Dubai en India staan in de top vijf. In de laatste vier landen hebben wij geen eigen vestigingen. Daar willen wij graag voet aan de grond krijgen. Ons verlanglijstje omvat verder China, vooral Shanghai, en we kijken ook naar uitbreiding in Singapore. In de VS beschikken wij al over een vestiging van Marinetrans in Houston, maar willen ook iets in Miami openen. Italië of Griekenland zijn ook nog opties. Het laatste land is een giga-markt door de aanwezigheid van veel reders.

Waarom Hera in Rotterdam?

Het is met vijftien medewerkers geen groot bedrijf, maar ook niet klein. Ze zijn met een omzet van 6 miljoen euro net als wij gespecialiseerd in de logistiek van scheepsonderdelen vanaf de fabriek tot aan het schip met een klantenbasis aan reders in Nederland, Cyprus, Noorwegen en Engeland. Het is dan ook een mooie aanvulling en versterking voor ons. Daarnaast zitten zij in de onderdelenlogistiek voor superjachten en dat is een tak van sport waarin wij nog niet actief zijn. De kracht van Hera is, los van de digitalisering en innovatie, dat er nog steeds persoonlijk contact is met de klant. Dat past goed bij onze filosofie. Wij willen niet alleen een boekingsportaal zijn.

Wordt Hera geïntegreerd?

Hera neemt straks zijn intrek in onze vestiging van Marinetrans in Rotterdam. Daar hebben we een loods van 6000 vierkante meter. De merknaam Hera houden wij wel aan. In de logistiek van superjachten is dat een gevestigde naam.

Wie zijn concurrenten in de logistiek van scheepsonderdelen?

Dan moet je kijken naar bedrijven als K+N, Hellmann, Schenker en Legero. Het grote verschil met ons is dat wij alleen bezig zijn met scheepsonderdelen. Onze concurrenten zitten ook in distributie van fashion, perishables of farmaceutica.

Hoe belangrijk is Rotterdam in de distributiehub van ship spares?

Heel belangrijk, maar Amsterdam ook. Van oudsher zit de handel in deze onderdelen in Nederland en dat maakt ons land samen met de goede logistiek een belangrijke hub. Rederijen in Europa kopen zelf grote hoeveelheden scheepsonderdelen en slaan die in Rotterdam of Amsterdam op in onze dc’s. Vervolgens verzorgen wij dan het tijdkritische transport van de onderdelen naar de schepen. Dat kunnen delen van een airco zijn, complete motoren, propellers, maar ook verf, touwen of ladders. Alles slijt bijzonder snel op zee.

Op wat voor omzet mikken jullie met deze overnames over vijf jaar?

Wij zijn begonnen met 75 miljoen euro en de doelstelling is 300 tot 350 miljoen euro per jaar. Wij zitten nu op 120 miljoen euro. We zijn dus behoorlijk gegroeid.

Kopen jullie de eigenaren geheel uit of worden zij met gesloten beurzen aandeelhouders?

Je koopt niet de tent zonder de vent. Dat is voor ons als GTS heel belangrijk. Een van onze eisen is dan ook dat zij een deel van de koopsom herinvesteren in de holding GTS. Anders gaat de deal niet door. Oude eigenaren worden zo aandeelhouder in de nieuwe set-up, zodat ze nog steeds ondernemerschap voelen, verantwoordelijkheid hebben en ook meebouwen aan ons bedrijf. Ook het key-management kan trouwens bij ons aandelen verwerven.

Hoeveel aandeelhouders telt GTS?

Nu rond de 30 tot 35. Daarnaast heb je Waterland Investments met 65% en de vier oprichters, onder wie mijzelf. Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen, is ons devies. Je moet de passie van de ondernemer in het bedrijf behouden. Anders kun je niet groeien.

Lees ook: GTS koopt Rotterdams Hera Global