Onder meer de effecten van de coronacrisis (-210 miljoen euro) en een eenmalige afschrijving op het mislukte project StreetScooter (-234 miljoen euro) drukten het resultaat. DP-DHL probeert het dochterbedrijf, dat de elektrische bestelbusjes bouwt, nog te verkopen. De productie wordt in de loop van dit jaar gestaakt. Daarnaast profiteerde DP-DHL vorig jaar van de verkoop van de contractlogistiek, waardoor er over het eerste kwartaal van 2019 een extra 345 miljoen in de boeken van de Duitse logistieke gigant (werknemers 550.000) kon worden bijgeschreven.

Online bestellingen

Alle divisies (post/pakketten, contractlogistiek, expeditie, e-commerce en expresvervoer) schreven over het eerste kwartaal zwarte cijfers. Voor de nieuw opgerichte werkmaatschappij e-commerce was er daarbij voor het eerst sprake van een positief bedrijfsresultaat (ebit) van 6 miljoen euro. Dat was vorig jaar nog een verlies van 28 miljoen euro. De omzet in online bestellingen naderde intussen met 996 miljoen euro de grens van 1 miljard euro.

Contractlogistiek zag de bedrijfswinst met bijna 80% afnemen naar 105 miljoen euro, maar hier speelde de eerder geschetste verkoop in 2019 van de Chinese activiteiten van de divisie DHL Supply Chain parten. De omzet bleef ondanks die verkoop nagenoeg gelijk met 3,22 miljard euro (-2%).

Bij winstmotor DHL Express daalde intussen het resultaat met ruim 13% naar 393 miljoen euro. Dat werd hoofdzakelijk veroorzaakt door prijsdruk, hogere kosten en de effecten van een mindere vraag door de coranacrisis in maart van dit jaar. De omzet steeg intussen bij de koerier met 4,5% naar 4,15 miljard euro. Daarmee blijft DHL Express qua omzet en resultaat de grootste divisie binnen het Duitse transportconcern.

Post & Parcel

Het oude kernbedrijf Post & Parcel liet met de divisie E-commerce de grootste resultaatverbetering zien. Het ebit bij de post en pakketten steeg met 47% naar 334 miljoen euro op een omzet van 3,95 miljard euro (+3,8%). Ingrijpende kostenbesparingen lagen ten grondslag aan het verbeterde resultaat, stelt de directie.

Expeditiedochter DHL Global Forwarding zag intussen het resultaat onder druk van een dalende vervoersvraag door de coronacrisis met ruim een kwart afnemen naar 73 miljoen euro. De omzet nam met ruim 4% af en kwam uit op 3,6 miljard. Het luchtvrachtvolume daalde daarbij in het eerste kwartaal met 10,7% naar 792.000 ton. Dat leverde een omzet op van 1,15 miljard euro (-3,9%). In de containervaart lagen de volumes met 709.000 teu 5,7% onder die van 2019. De inkomsten verloren met 6,2% op 832 miljoen euro meer terrein.

Wegvervoer

DHL wist in het wegvervoer de volumes met 1,8% te verbeteren, maar dat leverde 4% minder omzet op. DP-DHL geeft voor dit jaar geen winstprognose af vanwege de ‘grote onzekerheid’ rond marktvooruitzichten door de coronacrisis.