Het coronavirus doet zich overal gelden, ook op het vlak van e-commerce. Die groeit als nooit tevoren, maar toch levert dat kopzorgen op voor pakketbezorgers als Bpost en PostNL. ‘De pakjes zijn nu veel groter geworden’, zegt Gevaers. ‘De koeriers kunnen minder pakketjes leveren en krijgen dus minder inkomsten binnen. De prijzen voor thuisleveringen gaan dus moeten stijgen.’

Lockdown

Sinds de start van de lockdown half maart shoppen de Belgen veel meer online. Sommige webshops, zoals Collishop, moesten enkele dagen nieuwe bestellingen weigeren. Ook in de distributiecentra van de koerierdiensten is het alle hens aan dek. Ze kampen ook met een tekort aan koeriers voor de zogeheten last mile, de rit van het distributiecentrum tot bij de klant. Gevaers, transporteconoom op de Universiteit Antwerpen, ziet nog een ander groot probleem, eentje dat op termijn gevolgen zal hebben voor de sector.

‘Voorheen kochten we vooral kleinere elektronica, speelgoed en kleding online’, legt hij uit. ‘Dat is nu helemaal anders: er worden massaal meubels, groter speelgoed zoals trampolines, doe-het-zelfpakketten en voeding gekocht. Voeding buiten beschouwing gelaten, gaat het om producten die gemiddeld veel zwaarder en groter zijn dan vroeger. En dat is een probleem voor typische B2C-pakjesfirma’s. Zij investeerden in een geautomatiseerde afhandeling, met transportbanden die voor 90% kleine en middelgrote pakketjes zien passeren. Het verwerken van grote pakketten zorgt voor vertraging op de transportband, en heel wat van die pakketten moeten handmatig verwerkt worden.’


Na de lockdown (week 11) verdriedubbelde het aandeel ‘oversized’ pakjes (meer dan twintig kilogram).

Volgens Gevaers gaat het gedrag van de consument ook na de coronacrisis gewijzigd blijven. ‘Mensen gaan grotere artikelen online blijven bestellen. Die nieuwe situatie gaat wegen op het businessmodel van de bedrijven én op de koeriers, vaak zelfstandige chauffeurs. Per afgeleverd pakje krijgt een koerier vandaag 1,5 tot 2 euro. Hij of zij kan er gemiddeld tachtig tot honderd leveren op een werkdag, wat 150 tot 200 euro oplevert. Met dat bedrag moeten alle kosten, zoals brandstof, bestelwagen en belasting ook nog betaald worden.’

Winstmarge

Als de koeriers meer grotere pakketten moeten leveren, zullen ze op een werkdag minder ‘drops’ kunnen doen, terwijl de onkosten wel gelijk blijven. Gevaers: ‘De winstmarges voor de koeriers zijn tegenwoordig al erg klein. Ofwel gaan er koeriers verdwijnen, wat problematisch is, want er is nu al een tekort aan goede chauffeurs. Ofwel gaan ze hun prijzen moeten verhogen.’

Volgens de Antwerpse transporteconoom zullen de pakjesdiensten hun manier van werken moeten aanpassen aan het gewijzigde consumentengedrag. ‘Ik verwacht ook dat deze evolutie zal resulteren in het einde van de goedkope thuislevering. Het prijsniveau zal in de richting gaan van dat van spelers zoals DHL, TNT-FedEx en UPS. Hun goederenflow is al langer afgesteld op een mix van kleine en grote pakketten, maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan.’