Dat hebben beide bedrijven donderdag bekendgemaakt, zonder financiële details over de deal nader toe te lichten. Het nieuwe bedrijf, dat door CB wordt omschreven als een ‘marktvenster’, zal voor de verdere fysieke logistieke ondersteuning gebruikmaken van het opslag- en distributienetwerk van de twee aandeelhouders. Daarbij zal minderheidsaandeelhouder PostNL vooral de fijnmazige besteldiensten leveren. CB levert onder meer IT en opslag.

Vergrijzing

PostNL en CB zijn al enige tijd actief in de markt van de zorglogistiek, dat de laatste jaren sterk groeit door de vergrijzing, maar ook verandert. Zo wonen mensen steeds langer thuis, terwijl ze toch een bepaalde zorgbehoefte hebben. Ook wordt zorg steeds vaker op afstand verleend.

Daardoor moeten zorgproducten steeds vaker aan huis worden geleverd. Daarnaast zien beide bedrijven een toenemende vraag vanuit ziekenhuizen en zorginstellingen voor logistieke ondersteuning. Via CB Healthcare willen de twee bedrijven dan ook  ‘versneld inspelen’ op deze groeikansen.

PostNL verricht al enige het gekoeld vervoer van medicijnen aan huis, levert medische hulpmiddelen en bezorgt onder meer bloedmonsters. CB heeft een aantal jaren geleden zijn logistieke activiteiten voor de boekenbranche uitgebreid met een tweede kernactiviteit: zorg. Het gaat daarbij om een stuk warehousing, vervoer en zogeheten ‘value added’-diensten voor de gezondheidszorg vanuit diverse locaties in Nederland en België.