Het bedrijf wil de kosten jaarlijks met 1,4 miljard kroon (190 miljoen euro) terugbrengen. Voor de nieuwe afslanking is een miljard kroon voor reorganisatiekosten uitgetrokken, meldt de logistieke reus in het verslag over het eerste kwartaal. Daarin zegt het bedrijf dat de coronacrisis het bruto resultaat (ebit) met naar schatting 250 miljoen kroon heeft gedrukt. Niettemin noemt topman Bjørn Andersen het resultaat ‘bevredigend’.

Dieper snijden in kosten

Toch is het volgens Andersen nodig om dieper in de kosten te snijden omdat de coronacrisis nog maanden grote gevolgen zal hebben voor het ladingaanbod en de omzet. ‘We nemen de nodige stappen om ons aan te passen, de toeleveringsketens van onze klanten in stand te houden en de gezondheid van onze werknemers te waarborgen’, zegt hij in het kwartaalbericht.

De belangrijke divisie zee- en luchtvracht deed het met een omzet van 16,6 miljard kroon en een ebit van 1,13 miljard beter dan verwacht. DSV Panalpina behandelde in het eerste kwartaal 575.000 teu, veel meer dan vorig jaar, toen Panalpina nog niet geïntegreerd was. Wel daalde de omzet per container, van ruim 3300 tot net geen 3000 kroon.

De totale omzet steeg tot 27,3 miljard kroon, tegen 19,9 miljard in dezelfde periode van 2019. Het bedrijfsresultaat (ebit) kwam uit op 1,56 miljard tegen 1,45 miljard kroon. Onder de streep kelderde de nettowinst van 963 tot 331 miljoen kroon. Het concern geeft geen prognose af voor het volledig jaar, maar benadrukt dat het financieel robuust is en ‘klaar om de turbulentie van de wereldeconomie te weerstaan’.