Wat voor maatregelen hebt u de laatste tijd genomen om de logistieke lijnen open te houden nadat grote delen van China, Noord-Amerika en Europa op slot gingen door het virus?

Wij hebben allereerst intern alles goed tegen het licht gehouden zoals bijvoorbeeld onze kostenstructuur. Voor onze klanten is het ook een grote hulp geweest dat wij vroegtijdig goede prognoses hebben gegeven over de beschikbare capaciteit in de markt. En vooral wanneer de situatie zich weer zal normaliseren. Daardoor kunnen de verladers productieprocessen beter plannen en de negatieve effecten in de distributieketen minimaliseren. Wij hebben onze klanten verder ook aangeraden producten met een hoge prioriteit niet te consolideren in een distributiecentra, maar daarvoor directe transportverbindingen te gebruiken. Dat biedt nu de minste kans op verstoringen  in de distributieketen. Bovendien adviseren wij onze ladingaanbieders om in de productie en bij het verzenden van goederen vertragingen in te calculeren.

Gaat deze crisis nog lang duren?

Ik geloof dat wij het ergste nog niet hebben gehad. Die verwacht ik eerst ergens begin april. Maart was voor iedereen in de mondiale logistiek wel een bijzonder uitdagende maand.

Gaat er de komende veel veranderen in de standplaatsen van fabrieken en de mondiale aan- en afvoerlijnen nu de productie op afstand in landen als China zo is verstoord?

Om eerlijk te zijn, zien wij al enige tijd een trend om productie van China te verleggen naar andere landen in Zuidoost–Azië. Door de coronacrisis kan zich die ontwikkeling en de zoeken naar nieuwe leveranciers in andere landen versnellen. De productie kan zich dan permanent daarheen verplaatsen.

Kan daarbij ook nearshoring, het terughalen van productie nabij de thuismarkt, een grote rol spelen?

Ja. Dat denk ik wel. Het concept achter nearsourcing en nearshoring zal zich werkelijk uitbetalen de komende tijd.

Ook voor uw chemieklanten?

Iedere verlader is natuurlijk anders. Vooral de laatste tijd is de regionale aanpak om productie dichter bij huis te halen steeds populairder geworden. Deze trend zal in mijn ogen  terrein winnen. Ik geloof echter niet dat onze klanten in de chemie een grote keuze hebben in het aantal leveranciers. Bovendien hebben veel bedrijven de afgelopen jaren een zeer betrouwbare bevoorradingsketen opgebouwd.

Toch alles bij het oude laten dan?

Om een zo groot mogelijke flexibiliteit te ontwikkelen, zullen ze in ieder geval alternatieve logistieke ketens moeten onderzoeken. Dat zou ik ze wel adviseren.

Wat zullen de effecten zijn van de coronacrisis op de wereldeconomie?

Ik ben geen econoom, maar ik denk dat de beurzen de afgelopen weken in grote paniek zijn geraakt. Dat laat zien dat wij met z’n allen de effecten van de epidemie in de eerste fase hebben onderschat.

Wat betekent de crisis voor BDP International, wat nog steeds een familiebedrijf is?

Mijn vader heeft dit bedrijf 52 jaar geleden opgebouwd. Voor het uitbreken van de coronacrisis waren wij bezig om de contractlogistiek voor de chemiesector, goed voor 65% van onze activiteiten, verder te ontwikkelen. Wij willen ons verder op die markt richten en ons marktaandeel uitbouwen. Daar gaan wij gewoon mee door. Wij investeren bijvoorbeeld in nieuwe zogeheten  analyse-technologie om marktomstandigheden voor onze klanten nog beter te kunnen voorspellen. Daarbij gaat het nog steeds om het reageren op logistieke problemen. Over 2 tot 3 jaar willen wij met die nieuwe digitale technologie echter ook oplossingen bieden waardoor problemen bij onze klanten niet eens kunnen ontstaan. Wij hebben daarvoor ook een innovatie-team van zes medewerkers die continu de markt afstropen voor nieuwe digitale instrumenten van artificial intelligence tot aan robotics.

Nog tijd om straks nog naar een beursgang te kijken? Of ziet u daar gezien het beursklimaat definitief van af?

Ik zeg nooit nooit, maar vooral in de specifieke markt waarin BDP International zich beweegt, is dat eigenlijk uitgesloten. Er zijn natuurlijke andere mogelijkheden om kapitaal aan te trekken zoals geld uit de private equity. Dat achten wij nu meer geschikt voor ons.