In de luchtvaart, horeca, evenementenbranche, non-food retail en de bloemensector zijn de ladingopdrachten (bijna) helemaal verdwenen. Terwijl vaste lasten zoals leasekosten, huur en personeelskosten wel doorlopen. Ook in de havens is het al een paar weken erg rustig. Weliswaar meldt China dat alles ‘weer langzaam op gang komt’, maar het duurt zeker vier weken voordat de containers dan weer hier zijn. Bovendien kan daar ieder moment weer opnieuw een virusuitbraak plaatsvinden, met alle gevolgen van dien.

Cash is nu even king voor de ondernemers. De overheid heeft weliswaar flink wat steunmaatregelen aangekondigd. Daarbij is te hopen dat (zeker voor de gezonde bedrijven) de hulp op tijd komt en voldoende is. De nieuwe regeling is een goede zaak. Want helaas hebben veel transportbedrijven de afgelopen jaren, ondanks het flink groeiende ladingaanbod, geen reserves op kunnen bouwen. Het zou een goede zaak zijn als de overheid ook regelingen instelt zodat de aflossingen en leasekosten tijdelijk bevroren kunnen worden. Want in feite staat een groot deel van Nederland letterlijk stil.

Ondanks deze steunmaatregelen, blijven de vooruitzichten zeer onzeker. Niemand weet hoe lang deze crisis gaat duren. Uit het verleden is gebleken dat een pandemie jaren voortwoekert. Hoewel minister Wopke Hoekstra (Financiën) diverse malen nadrukkelijk heeft laten weten dat de overheid ‘hele diepe zakken heeft’ om de BV Nederland te ondersteunen, zijn deze zakken ook niet oneindig. Wat als de rentes gaan oplopen?

Transportondernemers gaan een erg moeilijke tijd tegemoet. Want als Nederland dezelfde kant op gaat als sommige andere landen, zullen zelfs hele fabrieken tijdelijk stilgezet worden. Zodat ook die lading plotseling als sneeuw voor de zon verdwijnt. Er bestaat dan zelfs risico op een sneeuwbaleffect, waarbij sector voor sector piepend en krakend tot stilstand komt.

Het is voor iedereen te hopen dat de economie volgende maand alweer enigszins normaliseert. Maar ik durf die voorspelling helaas niet aan. Want de huidige status houdt niemand lang vol. En de transportsector al helemaal niet. Zeker als ieder land zijn eigen plan trekt in deze wereldwijde crisis. De vraag of we het virus kunnen indammen zonder dat alle landen in de hele Europese Unie failliet gaan, is nog niet beantwoord.