Vloerengroothandel neemt palletdistributie in eigen beheer

Supply Chain Management

In september vorig jaar maakte vloerengroothandel Cotap bekend dat het zijn pallettransport in eigen beheer nam. Een bijzondere stap van dit bedrijf uit de tapijthoofdstad van Nederland, Genemuiden.

Hoe kwam deze beslissing tot stand? Wij spraken met Gerrit van der Weerd en Albert Beens, respectievelijk hebben zij Manager Operations en Supply Chain Manager op de visitekaartjes staan.

In en om Genemuiden heeft Cotap zo’n 35.000 vierkante meter opslag voor vloeren. ‘En dat staat allemaal vol met voorraad’, vertelt Van der Weerd. Het bedrijf is uitgegroeid tot een van de grootste vloerendistributeurs van Nederland. ‘Zo’n 90% van de Nederlandse woninginrichters is klant bij ons en daarnaast leveren we ook aan grootschalige retailers.’

Het in 1940 opgerichte familiebedrijf Cotap staat tegenwoordig met Klaas en Alfred onder leiding van de derde generatie Bakker. ‘Ons assortiment is de laatste jaren sterk gegroeid. We begonnen met tapijt en vinyl, later kwamen laminaat, ondervloeren, randafwerking, pvc en parket erbij. Toebehoren als plinten, egaline en lijmen leveren we onder de naam Copro, vloeren voor een deel onder onze eigen merknamen Ambiant Vloeren en Floorlife. Verder hebben we een rits aan private label-producten.’

De producten voor de woonwinkels gaat het bedrijf nu dus zelf distribueren door heel Nederland. Van der Weerd zegt: ‘sinds ik hier in 2013 begon, hoorde ik regelmatig klachten over transport van klanten en van onze buitendienst. Er is in Nederland een aantal bedrijven dat gespecialiseerd is in het vervoer van vloeren en wij doen zaken met Westerman Logistics uit Hasselt. Wij hebben drie volumestromen: coupons en rollen en pakkettransport verlopen eigenlijk zonder klachten, maar bij de pallets neemt het volume en mede daardoor ook de klachten toe.’

Gerrit van der Weerd (l) en Albert Beens (tekst loopt door onder afbeelding).

Overladen

‘Voor ons is de last mile naar de winkeliers megabelangrijk. Zij hebben een showroom, waar het draait om de beleving van de consument. Vooral in deze tijden van internetverkoop is de benadering van de klant in de winkel van belang. Het aanpakken van de jas, het presenteren van een kopje koffie, een nette winkel. Het lijken details, maar ze zijn allemaal van betekenis voor dat ene doel: het scoren van een order. Als er dan een chauffeur aankomt en die mikt snel wat spullen neer, dan werkt dat niet bevorderlijk.’

Beens werkte bij Westerman, hij is sinds 1 januari 2019 verkast naar Cotap. Hij schetst als ervaringsdeskundige de oorzaak van bovenstaande: ‘transportbedrijven maken steeds meer gebruik van elkaars diensten. Dat is qua milieu en beladingsgraad best verstandig, maar het nadeel is dat een pallet twee, drie keer wordt overgeladen. Dat maakt de kans op een fout groter. Bovendien is de lading niet altijd te volgen. Westerman heeft bijvoorbeeld een partner voor Zuid-Nederland in Breda, die ook weer samenwerkt met een ander bedrijf in Zeeland. Dan gaat een pallet van Genemuiden naar Hasselt, naar Breda, naar Terneuzen en vervolgens naar de Cotap-klant in Cadzand.’

‘Veel transporteurs werken zo’, vervolgt Van der Weerd. ‘Maar als je een groot volume hebt zoals wij, is de kans dat er iets misgaat groot. Bovendien kan zo’n transporteur ook niet te lang bij een klant wachten. Terwijl wij onze winkeliers juist service willen verlenen. Kortom: we vonden dat het anders moest. Geen ruis meer op de lijn, minder klachten, minder schades en een hogere klanttevredenheid.’

Zodoende werd het besluit genomen om het palletvervoer zelf te gaan doen. In nauw overleg met Westerman, trouwens. ‘We blijven de grootste klant van ze. We gaan het pallettransport langzaam afbouwen.’ Beens: ‘We spraken een termijn van anderhalf jaar af om het voorzichtig te implementeren. Vanaf oktober 2019 deden we een pilot met drie eigen auto’s en vanaf 20 januari namen we de hele regie van het transport over: we doen de planning, laden de trailers en sturen overdag de chauffeurs aan. Toen gingen we ook direct van drie naar zes eigen trucks. De overige vijf tot zeven trucks komen van Westerman, gereden met onze eigen nieuwe distributietrailers. In april schalen wij weer met drie trucks op en Westerman met drie trucks af. Zoals het nu lijkt, krijgen we de laatste vrachtwagens na de zomervakantie geleverd. De inzet van Westerman wordt dan steeds beperkter.’

Stapelaars

Het bedrijf investeert er flink in. Van der Weerd: ‘We willen het verschil maken. Wij hebben op iedere trailer een stapelaar, terwijl anderen met een elektrische pallettruck laden en lossen. Die stapelaar is in aanschaf veel duurder, maar bij het werken effectiever. Daardoor is onze beladingsgraad gemiddeld 112 tot 115%. Wij hoeven maar vijftien stapelaars te kopen, maar een externe leverancier zou er direct tachtig moeten aanschaffen om hetzelfde te kunnen bieden. En onze chauffeurs hebben allemaal een aparte drempelplaat mee, zodat ze netjes de winkel kunnen inrijden. Dat heeft ook geen van de externe
vervoerders.’

‘We komen met een mooie, schone vrachtwagen in onze huisstijl bij de winkel aan. Met een nette, Nederlandssprekende chauffeur, die vriendelijk is en de kernwaarden van Cotap kent en uitdraagt. Bij een transportbedrijf is die vrachtwagen het doel om geld te verdienen, bij ons is transport een middel. Als je naar de kosten kijkt, is dat voor ons veel beperkter. Wij kunnen onze chauffeurs dus ook een comfortabele vrachtwagen bieden, een prettige werkplek. Transportbedrijven gaan eerder beknibbelen op de wagens.’

Chauffeur en ambassadeur

Beens: ‘De klant krijgt een dag van tevoren een track-and-tracecode per mail, dus die weet ook exact waar hij aan toe is. De pallet zetten we eventueel in de stelling, of rechtstreeks in de bus van de klant; die aandacht kunnen wij bieden. En juist dat is belangrijk in die laatste mijl naar de klant toe.’

‘We noemen onze rijders ambaffeurs, een combinatie van chauffeur en ambassadeur’, vervolgt Beens. ‘Het zijn mensen die zich betrokken voelen bij ons bedrijf. Zij komen gemiddeld genomen één tot anderhalf keer per week bij onze klant, onze accountmanagers veel minder. Als er iets is, dan hoort de chauffeur dat. Zodra hij weer in zijn wagen zit, belt hij naar Genemuiden om het door te geven. Voordat de truck het dorp weer uit is, moet de klant al een belletje van onze vertegenwoordiger hebben gehad.’ De twee zien niet gauw dat concurrenten dit gaan overnemen. ‘Je hebt een bepaalde kritische massa nodig om met een vrachtwagen naar Limburg te rijden. Dat doe je niet met zes pallets. We hebben nu vijftien trailers en zes trucks en dat breiden we uit naar vijftien of misschien zelfs twintig combinaties in de toekomst.’

Inkoop: heel anders

Als het om de inkoop gaat, gaat het er bij Cotap heel anders aan toe. ‘Wij gaan niet zelf onze goederen ophalen, want daar voegt een eigen chauffeur niets aan toe. Onze afdeling voorraadbeheer monitort onze voorraad. Zij weten de doorlooptijd van onze producten en bestellen tijdig. Het komt uit onder meer Duitsland, Polen, India, Indonesië en China, rechtstreeks per vrachtwagen, de binnenvaart of per containerschip. We zijn natuurlijk wel afhankelijk van het productieproces en dat heb je niet altijd in eigen hand. Kijk bijvoorbeeld nu bij het coronavirus. Dan is het inspelen op de situatie.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Vloerengroothandel neemt palletdistributie in eigen beheer | NT

Vloerengroothandel neemt palletdistributie in eigen beheer

Supply Chain Management

In september vorig jaar maakte vloerengroothandel Cotap bekend dat het zijn pallettransport in eigen beheer nam. Een bijzondere stap van dit bedrijf uit de tapijthoofdstad van Nederland, Genemuiden.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen