Het resultaat in januari was nog in lijn met budget, maar lag er in februari al 150 miljoen kroon (20 miljoen euro) onder. Bij de presentatie van de jaarcijfers begin vorige maand kondigde de groep aan een ebit tussen de 8,2 en 8,7 miljard kroon te verwachten. In eerste instantie werden vooral de Chinese activiteiten geraakt, maar inmiddels geldt dat voor nagenoeg alle activiteiten wereldwijd.

De groep heeft ook zijn aandeleninkoopprogramma opgeschort. DSV Panalpina wilde tot 1 augustus voor zes miljard kroon (800 miljoen euro) aan eigen aandelen kopen om de koers te ondersteunen. Het stopzetten van dat plan zorgt er volgens topman Jens Bjørn Andersen voor ‘dat DSV Panalpina nog beter is toegerust om de crisis aan te pakken’.

Nieuwe verwachting

Het bedrijf wil met een nieuwe resultaatverwachting komen zodra het de impact van de coronacrisis op de toeleveringsketens en de transport- en logistieke markten goed kan inschatten. Als beursgenoteerd bedrijf is DSV Panalpina daartoe wettelijk verplicht.

De Denen zeggen verder te verwachten dat de integratie van de vorig jaar overgenomen expediteur Panalpina volgens plan wordt afgewikkeld. Vorige maand werd bekend dat die drie- tot vierduizend banen gaat kosten en een kostenbesparing van 2,3 miljard kroon (ruim 300 miljoen euro) per jaar moet opleveren.