Even vooropgesteld; het is natuurlijk vooral een hele nare gezondheidscrisis en laten we hopen dat de medische malheur snel wordt opgelost. Dat gezegd hebbende is de fascinatie met AliExpress wel bijzonder. Nu heeft niemand gecrosscheckt bij mij of de pakketjes inderdaad veilig te openen zijn, maar wel of we ons zorgen moeten maken voor een gebrek aan oplaadkabels.

Beroepshalve heb ik vorige week dan ook maar eens een rondje winkelcentrum gemaakt langs de fysieke verkoopkanalen voor goedkope Aziatische prullaria. Nu viel het mij op dat bij enkele – u kunt de namen er zelf bij bedenken – winkels de schappen met headsetjes, HDMI-kabels en andere rommel met een USB-aansluiting de schappen leger waren dan je zou mogen verwachten. Komt het door disruptie van de lokale stadsdistributie of verstoring van het achterlandverkeer naar de Chinese zeehavens?

Interessanter om te volgen zijn de ontwikkelingen bij fabrikanten met echt wereldwijde supply chains. De grote smartphone-merken hebben aandeelhouders (en klanten) verzekerd dat leveringen niet in gevaar komen maar onderaannemer Foxconn in China gaf afgelopen weekend aan de poorten nog zeker een week dicht te houden. Ook uit de automotive komen soortgelijke verhalen. Hoewel er qua transport wellicht nog iets te ritselen valt (kijk ook vooral even het Railfreight.com-seminar over corona terug), wordt het anders wanneer een deel van de componenten van de smartphone of hybride aandrijflijn überhaupt nooit gemaakt is.

Omdat het niet alleen gaat om een transportprobleem maar ook om een productieprobleem blijkt de trein van en naar China helaas niet het wondermedicijn voor ongehinderde supply chains. Maar, over spoorgoederenvervoer gesproken, ik wil de ontwikkelingen in Venlo met de boze brief uit Duisburg toch even noemen. Puur op persoonlijke titel – ik hoef geen schrijven van een duur Zuidas-kantoor op de mat – deze actie lijkt mij toch wel een teken dat de hoge heren in Duisburg de spoorontwikkelingen in Venlo uiterst serieus nemen. Nu ben ik in het verleden wel eens in Duitse staatssteunstructuren voor havens gedoken en ook het ‘KV-Förderung’-beleid is interessant om in deze context in de gaten te houden.

Maar goed, wie mij begin dit jaar gevraagd zou hebben waarover journalisten het met mij zouden willen hebben een maand later had toch echt ‘Brexit’ als antwoord gehad. Daar waar alle perikelen rond het Britse vertrek uit de EU voorlopig als een nachtkaars uit zijn gegaan, is er binnen een paar weken een nog veel grotere uitdaging in de wereld van productie, transport en logistiek opgekomen. Kortom, supply chain management, blijft een dynamisch en interessant vak.

Onno de Jong, consultant