Door steeds strengere uitstooteisen, is de verwachting dat winkels, horeca en andere bedrijven in binnensteden in de toekomst meer en meer worden bevoorraad met elektrische voertuigen. Ook omdat steeds meer gemeenten milieuzones instellen voor hun stadscentra.

Om te leren hoe elektrisch beleveren in de praktijk werkt, is het project HR Cargo opgezet. Hierbij werkten van september 2019 tot januari 2020 de twee eerder genoemde organisaties samen met GroenCollect, wiens hub is gebruikt tijdens de pilot, met Dockr, die de voertuigen heeft geleverd, en met RoutiGo, dat de app ontwikkelde waarmee de studenten en begeleiders hun route bepaalden. Het vond plaats onder de paraplu van KennisDC Logistiek Zuid-Holland.

Tekst loopt door onder infographic.

In het project vervoerden vrachtwagens van Nedcargo de lading naar de hub van GroenCollect in Merwe-Vierhavens. Daar werden de goederen overgeladen op drie lichte elektrische vrachtvoertuigen. Studenten van de Hogeschool Rotterdam reden vervolgens naar de deelnemende 63 cafés en restaurants. Niet alle drank werd met de drie voertuigen beleverd; het ging om een deel hiervan. Daardoor bleef het aantal bevoorradingsmomenten gedurende de dag beperkt. De leveringen vonden meestal plaats tussen 11.00 en 15.00 uur.

Kenneth van Dijk is assistent-bedrijfsleider bij Café in The City, een van de deelnemende horecagelegenheden. Hij geeft aan positief te zijn over deze manier van bevoorrading. ‘Belevering met deze kleine elektrische voertuigen gaat veel sneller dan met een vrachtwagen; ze zijn overal zó neergezet en snel uitgeladen. Ook heb ik hierdoor niet zo’n grote vrachtwagen voor mijn deur staan. Dat is prettiger voor onze klanten.’

Kostendekkend

Om dit soort vervoer daadwerkelijk kostendekkend uit te voeren, is een groter volume noodzakelijk. ‘Het is dus wenselijk om meerdere leveranciers te hebben die gebruikmaken van zo’n concept, zodat een veelvoud aan klanten beleverd kan worden’, aldus Nick van den Band van RDM Centre of Expertise, onderdeel van Hogeschool Rotterdam. ‘Vooral lichte producten die weinig ruimte innemen, zijn geschikt voor het concept. Maar ook voor speciale leveringen, waarbij het aantal te vervoeren colli beperkt is, werkt dit concept prima.’

De in het project gebruikte bakfiets kon maximaal 225 kilogram vracht meenemen, de e-tuktuk had een capaciteit van 250 kilogram. In het derde voertuig, de Goupil G4, paste ten hoogste 1000 kilogram lading. Zou deze beperkte laadruimte in praktijk niet zorgen voor meerdere losmomenten per dag, waar bedrijven vaak niet op zitten te wachten?

‘Mocht er in de toekomst worden opgeschaald, waarbij meerdere producten van verschillende leveranciers worden geleverd, kunnen er inderdaad meerdere leveringen op één dag zijn’, aldus Van den Band. ‘Echter, je kunt dit met een goede structuurinrichting ondervangen. Daarin zou je je vooral moeten richten op leveranciers met relatief kleine volumes die veel eindafnemers in een stedelijk gebied hebben. Wanneer een dienstverlener deze kleine volumes bundelt per eindafnemer, kan het aantal binnenstedelijke leveringen worden beperkt.’

Tekst loopt door onder foto.

Wat veel vervoerders tegenhoudt om over te stappen op elektrische voertuigen, is de beperkte actieradius. Dit probleem speelde bij de drie voertuigen van de HR Cargo-pilot geen rol; deze konden op één laadbeurt tussen de vijftig en honderd kilometer rijden. Genoeg om de diverse horeca-ondernemingen te bevoorraden, omdat ze in beide stadscentra dichtbij elkaar lagen en ook dichtbij het terrein van GroenCollect van waaruit werd geopereerd.

Vervolg

Het project van de afgelopen maanden was een vervolg op een pilot die in 2018 plaatsvond. Toen was sprake van één voertuig, de Urban Arrow, en was de testperiode korter. Of er een vervolg komt op de test is nog niet bekend. Wel loopt er momenteel een ander project, waarbij de deeleconomie centraal staat.

Pilot deeleconomie in de logistiek

Bij een andere testproject dat op dit moment loopt, doet Hogeschool Rotterdam samen met organisaties uit de praktijk, een groot onderzoek naar de deeleconomie als veelbelovende ontwikkeling in de logistieke sector. Binnen de vijf focusgebieden (stadsdistributie, bouwlogistiek, transport & warehousing, zorglogistiek en servicelogistiek) wordt onderzocht hoe concepten die zijn gebaseerd op de deeleconomie kunnen bijdragen aan verlaging van de CO2- en stikstofuitstoot en aan efficiencyverhoging binnen de sector. Dit project, Sharing Logistics genaamd, loopt van september 2019 tot april 2021 en is mede gefinancierd door TKI Dinalog.