Sartini is slechts een half jaar ceo geweest van Ceva Logistics, dat begin vorig jaar werd ingelijfd door CMA CGM. De Fransen vervingen toen de complete top van de logistieke dienstverlener. Wat gepresenteerd werd als een volgende fase van de reorganisatie, lijkt vooral een rigoureuze poging om een eind te maken aan de jarenlange verliezen bij Ceva.

Voor zijn komst naar Ceva was Sartini topman van het in Singapore gevestigde APL, dat eveneens in handen is van CMA CGM. Daarvoor was hij topman van containerrederij NOL, die in 2016 door de Fransen werd overgenomen en inmiddels volledig in het moederbedrijf is geïntegreerd.

Terminals

Sartini wordt zowel verantwoordelijk voor de eigen terminals van het CMA Terminals-netwerk, dat volgens de Fransen in 2018 nog goed was voor de overslag van 8,5 miljoen teu, als voor Terminal Link. Dat is een joint venture van CMA CGM en China Holdings International in de verhouding van 51/49. Eind vorig jaar verkocht de rederij een fors deel van het eigen netwerk voor bijna een miljard dollar aan Terminal Link.

Die deal had betrekking op de Franse belangen in tien terminals, waaronder het belang van 30% in Rotterdam World Gateway (RWG) op de Maasvlakte. Verder ging het onder meer om de CMA CGM PSA Lion Terminal in Singapore (51% PSA, 49% CMA CGM), de Kingston Container Terminal (100% CMA CGM) en de Indiase Mundra-terminal (50%). Terminal Link telt nu nog 22, overwegend kleinere, terminals.