Er werd al een tijdje op gebroed, maar net voor de start van het nieuwe decennium zette premier Dmitry Medvedev zijn handtekening onder het ontwikkelingsplan voor de Noordelijke Zeeroute voor de komende vijftien jaar. Daarover bericht de online krant The Barents Observer.

Het plan omvat maar liefst 84 punten die in 2035 moeten zijn afgerond: van de ontwikkeling van de benodigde infrastructuur en de bouw van nieuwe schepen tot het in kaart brengen van natuurlijke hulpbronnen en de lancering van nieuwe satellieten en meteorologische apparatuur.

De Russen willen onder meer zo snel mogelijk een permanente scheepvaartverbinding ontwikkelen via de Arctische wateren ten noorden van Siberië. In 2018 werd via de poolroute zo’n 20,2 miljoen ton vracht vervoerd, grotendeels Russische olie en gas. Het Kremlin streeft ernaar om het vrachtvolume via deze route op te krikken naar tachtig miljoen ton in 2024.

Rosatom

Staatsbedrijf Rosatom is nauw betrokken bij de totstandkoming en uitvoering van deze plannen. Het nucleaire conglomeraat van zo’n driehonderd bedrijven en 250.000 werknemers ziet in de poolroute tussen de Beringstraat en de Noordzee een alternatief voor de route tussen Oost-Azië en Europa via het Suezkanaal. Het bedrijf wil onder meer zeven miljard dollar aan financieringen steken in nieuwe ijsbestendige containerschepen en havenfaciliteiten op de zogeheten Noordoostpassage.

Saillant detail: president Vladimir Poetin is de oprichter van Rosatom. Hij ondertekende in 2007 de wet waarmee het toenmalige federale atoomagentschap werd opgeheven, waarna alle activiteiten en bezittingen werden overgeheveld naar Rosatom. Andere bedrijven die hun bijdrage aan de poolplannen leveren, zijn onder anderen olie- en gasgiganten Novatek, Gazprom Neft, Rosneft en de Independent Oil Company.

Aan de bak

Om de targets voor het Poolroute-plan te halen, moeten de Russische regering en betrokken bedrijven flink aan de bak. Voor dit jaar staat er al een aantal belangrijke zaken op de agenda. Zo moet er in april een akkoord zijn voor een regionaal programma voor geologisch onderzoek.

In juni moeten er belangrijke beslissingen worden genomen over de ontwikkeling van een spoorlijn naar de zeehaven en lng-terminal van Sabetta, gelegen op het Siberische schiereiland Yamal in het noorden van Rusland.

40 nieuwe schepen

Ook de bouw van een veertigtal nieuwe schepen staat op het programma, waaronder vijf nucleaire Lk60- en drie Lider-klasse ijsbrekers. Die laatstgenoemde, waarvan de eerste in 2027 operationeel moet zijn, zou met een vermogen van 120 Megawatt door vijf meter dik ijs moeten kunnen ploegen en een bevaarbare doorgang voor vijftig meter brede schepen kunnen achterlaten. De twee andere Lider-schepen moeten respectievelijk eind 2030 en 2032 gereed zijn.

Daarbovenop worden minstens dertien nieuwe hydrografische schepen gebouwd die in 2022 en 2023 van de werf moeten rollen, waaronder een zeer krachtige Arc7 lng-tanker. Ook staan er tenminste zestien hulp- en reddingsschepen op de planning en een totaal van zes ijsbrekers en schepen die nucleair materiaal vervoeren, krijgen een upgrade om hun levensduur te verlegen.

Spoorverbindingen

De komende jaren moeten er eveneens knopen doorgehakt worden over de ontwikkeling van spoorverbindingen. Rond december 2022 moet de Russische regering een planning hebben voor Belkomur-spoorlijn tussen de haven van Arkhangelsk en Perm, een belangrijke industriestad en binnenhaven, ongeveer 1100 kilometer ten oosten van Moskou.

Dezelfde periode moet ook duidelijk zijn wanneer de bouw begint van het spoortraject van Sosnogorsk, een stad in het midden van de Russische autonome republiek Komi, en Indiga, waar begin 2020 wordt gestart met de bouw van een nieuwe diepzeehaven.

Medio 2024 moet er een opzet zijn voor de spoorlijn van Salekhard, waar het hoofdkantoor staat van gasbedrijf Novatek, over rivier de Ob met als eindstation Novey Urengoy. In deze plaats in het noorden van West-Siberië zijn enkele dochterondernemingen van Gazprom gevestigd: Oerengojgazprom en Jamburggazdobytsja, die samen 74% van al het Russische gas in handen hebben.

216 miljard euro

De belangrijkste baggerwerkzaamheden in rivier de Ob, die voor een goede doorvoer van grote schepen in het gebied moeten zorgen, moeten in december 2021 klaar zijn. Dezelfde maand moet de Moermansk Transport Hub, een project met een nieuwe 46 kilometer lange spoorweg- en havenfaciliteiten aan de westelijke oevers van de Baai van Kola, worden voltooid. Daarnaast ondergaan vier regionale luchthavens, die in Amderma, Pevek, Chersky en Keperveem, een grondige metamorfose.

De Russische regering schat dat er de komende vijftien jaar maar liefst 216 miljard euro in de ontwikkeling van het Russische poolgebied wordt geïnvesteerd door onder meer flinke belastingvoordelen te geven aan offshore aardolieprojecten, lng-producenten, de petrochemische industrie en bedrijven die zich bezighouden met de winning van mineralen.