Naast het potje van het kabinet legt de Europese Unie 5,9 miljoen bij en investeren de betrokken bedrijven zelf 47 miljoen euro. Dat geld wordt verdeeld over 43 projecten waarvan de eerste volgend jaar al van de grond moeten komen.

Zwaar transport

Een van de projecten is van transportbedrijf Vlot Logistics uit Rotterdam, gespecialiseerd in zeer zwaar en groot transport. Het bedrijf bouwt een uitstootvrije kraanwagen en oplegger om stenen te vervoeren in bebouwde gebieden. De eerste omgebouwde wagens die dus zowel tijdens het werk als tijdens het rijden geen uitlaatgassen uitstoten, komen in 2020 op de weg.

Bijzonder aan het project is dat er ook mobiele snelladers bij zitten. Daarmee kunnen de kraan- en stenenwagens hun batterij opladen tijdens het laden en lossen, waardoor ze ondanks hun gewicht een grote actieradius hebben.

Emissieloze veegwagens

Een ander project wordt door Holthausen uit Hoogezand uitgevoerd. Dit bedrijf bouwt emissieloze veegwagens, kleine voor in winkelcentra en grotere voor straatreiniging. Afnemers kunnen kiezen tussen waterstof of batterij-elektrisch.

Bijzonder is dat er ook een variant is met een kleine kunststoftank met waterstof erin die je makkelijk omwisselt voor een volle als hij leeg is. Ze hoeven dus niet te tanken. Deze veegwagens zijn daarmee niet alleen schoon en stil, maar hebben ook een laag gewicht en zijn onbeperkt inzetbaar. Begin 2021 vegen de eerste exemplaren straten schoon in Rotterdam en Groningen. Dit type machine met verwisselbare waterstoftank is nu nog nergens verkrijgbaar.

Biobrandstof

Met de 87 miljoen euro gaan 43 projecten van start. De helft daarvan gaat batterij-elektrische innovaties, iets minder dan de helft om waterstofinnovaties en een klein deel naar toepassing van hernieuwbare biobrandstof.

Schepen op waterstof, uitstootvrije bouwmachines, schone boodschappenbezorgwagens, diverse soorten bussen en swapbare accu’s voor pizzabezorgscooters; het zijn enkele voorbeelden van de 43 projecten. Ook wordt van het geld nieuwe laadinfrastructuur gerealiseerd. Bijvoorbeeld zeven nieuwe waterstoftankstations, in Roosendaal, Utrecht, Nieuwegein, Amsterdam, Dordrecht, Barneveld en Den Helder.

Eerdere subsidies

Het is niet voor het eerst dat kabinet en bedrijfsleven geld uittrekken voor alternatief vervoer. In 2017 was er al eens zo’n subsidieronde. Toen werd er 76 miljoen euro verdeeld over 33 projecten. Daarmee zijn onder meer de eerste waterstoftankstations gerealiseerd, is een elektrische betonmixer ontwikkeld en een systeem gemaakt waarmee pakketbezorging in Rotterdam uitstootvrij kan plaatsvinden.