Google heeft voor de nieuwe dienstverlening wel de samenwerking nodig van de koeriers. Daarvoor wordt nu een zogeheten Early Adopter Programma opgesteld waarbij de pakketvervoerders de mogelijkheid wordt geboden actief de nieuwe tool vorm te geven.

Track-and-tracing

Volgens Google komen particuliere webklanten nu al vaak door het simpel intikken van het trackingnummer op de zoekmachine op de site van de pakketvervoerder terecht om de vervoersstatus te achterhalen van de bestelde zending. De internetreus wil met de nieuwe service die rol onder eigen regie aanzienlijk uitbouwen.

Het heeft daarvoor wel de medewerking van de koeriers nodig. De pakketvervoerders moeten bijvoorbeeld toegang geven tot de eigen track-and-tracingdata om het volgsysteem van Google überhaupt mogelijk te maken.

DPD niet afwijzend

Pakketdienst DPD staat in eerste instantie niet afwijzend tegenover het plan van Google en noemt elke oplossing waarbij het gebruiksgemak van de klant wordt verbeterd een goede zaak. Wel vraagt het bedrijf zich af wat de klant er straks bij opschiet als het gaat om het fijnmazige volgen van pakketten gaat. Daarvoor moet de klant toch op de site van DPD zijn, aldus een woordvoerder.

Data-experts tonen zich intussen sceptisch en stellen dat Google via de koppeling ook straks privacy-gevoelige informatie toegespeeld kan krijgen over de particuliere pakketklanten van de koeriers.