Ze koppelen hun positionering als een van de grote spelers in hun markt aan een doel waarmee ze aantonen hun directe betrokkenheid aan grote maatschappelijke thema’s serieus te nemen. Hiermee verduurzamen ze de logistieke distributie en maken ze impact op het koopgedrag van hun klanten.

Deze aankondiging is een belangrijke stap voorwaarts in de duurzaamheidsstrategie van Bol.com. Eerdere initiatieven hebben geleid tot het drastisch terugbrengen van gebruik van karton door simpelweg dunner karton te gebruiken. Ook verpakkingsmethodes worden continu tegen het licht gehouden. Kan de doos niet kleiner, met gebruik van andere, of zelfs helemaal geen (opvul)materialen. Met wellicht de verpakkingswijze van Ikea als toonaangevend voorbeeld; daar zit al jarenlang weinig lucht in de verpakking.

Bol.com doet hierbij ook een beroep op het innovatievermogen van haar leveranciers. Hun expertise is nodig om oplossingen te bedenken voor de klantbehoefte van Bol.com zelf, leidend tot minder waste en dus een lagere uitstoot. En zeg nu zelf, het past niet meer dat jouw nieuwe afstandsbediening wordt afgeleverd in een verpakking ter grootte van een schoenendoos. Een steeds grotere groep consumenten zet daar anno 2019 gelukkig terecht vraagtekens bij. En die klant is heilig voor Bol.com.

Het bedrijf wil haar klanten meenemen in hun groene verhaal. Sterker nog, het moet óók de ambitie van de klant worden, via het loket van Bol.com. Een verdere bewustwording van welke producten een duurzaamheidslabel hebben en waarom is een prachtige volgende stap. Het geeft de webwinkel een nieuw onderscheidend vermogen. Toevallig? Zeker niet. Bij deze bedrijven is niets toevallig. Ik noem het slim. Onderscheidend vermogen is namelijk één van de belangrijkste ‘unique buying reasons’ in een markt waarin koopgedrag wordt gedomineerd door standaarden, snellere levertijden en de laagste prijs.

Je nek uitsteken door een concrete bijdrage te leveren aan een beter milieu is dus niet alleen een mooie ambitie, maar ook commercieel interessant. En het vormt dé basis voor het creëren van partnerships.

Om de CO2-uitstoot terug te brengen naar nul in 2025 zijn elektrische vrachtwagens en busjes nodig. De technologie is er, maar de investeringskosten zijn fors. Ook de truckfabrikanten zullen de handschoen moeten oppakken om de technologie betaalbaar te krijgen zodat het ook beschikbaar wordt. Volume, de wil om te veranderen en lef zijn nodig om de elektrische truck definitief in ons straatbeeld te krijgen. Ik verwacht dat een aantal logistieke koplopers de handen ineen gaan slaan met de truckfabrikanten.

Resteert de vraag wat de verduurzaming mag gaan kosten voor ons als consument. U en ik hebben de macht richting retailers. Wij zorgen voor een groeiend aandeel online aankopen. Wij hebben grote invloed op een succesvolle duurzaamheidsmissie van bedrijven als Bol.com. Ook wij mogen worden aangesproken op ons online aankoopgedrag. Hoe duurzaam is dat eigenlijk?

De Thuiswinkel Markt Monitor voorspelt nog steeds een forse omzetgroei van de web-aankopen. Met vele logistieke bewegingen als gevolg. Gratis belevering en gratis retour zenden is verre van duurzaam, en dat weten wij als consument. Gemaakte kosten moeten worden betaald en retourzendingen geminimaliseerd. Ik stel dat ons koopgedrag toe is aan een reset. Gedifferentieerd betalen voor leveringssnelheid, betalen voor retourzendingen en betalen voor een niet schone transportwijze. Die gezonde ambitie geldt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor u en mij.