Dat heeft country manager voor Nederland en België Lien Standaert van Goodman donderdag bekendgemaakt tijdens een feestelijke bijeenkomst op de BCTN-terminal. De bouw moet volgens haar komende zomer beginnen en neemt ongeveer een jaar in beslag. Het wordt het vijfde logistieke centrum van de Australische groep in Nederland.

Tweede overslagkraan

BCTN-directeur Joop Mijland kondigde aan dat mede door de komst van Goodman is besloten om een tweede overslagkraan op de terminal in Alblasserdam te installeren. Hij verwacht dat het hele proces van vergunningverlening, ontwerpen, bestellen en bouwen ongeveer twee jaar in beslag neemt.

De terminal, ooit door Havenbedrijf Rotterdam als ‘transferium’ ontwikkeld, is de afgelopen jaren gegroeid als kool. Volgens Mijland is het aantal behandelde containers in de periode 2016-2018 meer dan verdubbeld tot ruim 40.000, in teu’s uitgedrukt ongeveer 65.000. Mijland verwacht dat de samenwerking met het dc van Goodman, dat direct met de terminal wordt verbonden, jaarlijks zo’n 3000 containers aan het overslagvolume toevoegt.

30 miljard euro

Volgens Standaert is het grootste deel van de nieuw te bouwen capaciteit nog beschikbaar: ‘Iedereen die op zoek is naar een oppervlakte tussen de 10.000 en 55.000 vierkante meter mag zich melden’. Alblasserdam is een van de zes nieuwe projecten van Goodman in de Benelux. Het concern beheert wereldwijd bijna vierhonderd ‘assets’ met een waarde van bijna dertig miljard euro.

Volgens Standaert richt de groep zich bij het ontwikkelen van nieuwe panden zoveel mogelijk op ‘brownfield’-locaties, ofwel bestaande bedrijventerreinen die worden herontwikkeld. Daarmee wordt voorkomen dat nieuwe panden een bijdrage leveren aan een verdere ‘verdozing’ van het landschap. ‘Prettige bijkomstigheid is dat het meestal logistiek gezien ook de beste locaties zijn’, aldus de Belgische.