De Van der Vorms staan daarmee op de tweede plaats van familie-imperiums, na de Brenninkmeijers van C&A (22,5 miljard), maar ruim voor de Oranje-Nassaus (plek 12, 1 miljard), om maar wat te noemen.

De andere familiebedrijven in deze top-50 zijn de ‘natte’ aannemerij van Van Oord van de gelijknamige familie (plek 6, 1,3 miljard), Van Seumeren met hun Roll Group (36, 360 miljoen) en Van Heertum, eigenaar van truck-leverancier Bas Holding op plek 50 met 240 miljoen.

Fentener van Vlissingen

Hoogst genoteerde individuele transport-gerelateerde ondernemer is de bekende John Fentener van Vlissingen. Hij is grootaandeelhouder van SHV, dat onder meer hijskampioen Mammoet in zijn portefeuille heeft. Die nam een paar maanden geleden zijn Britse concurrent ALE over en werd daarmee onbetwist ‘s werelds grootste. Quote schat ‘FVV’ op 2,4 miljard, goed voor de plek 6 (vorig jaar 7) in de top-500.

Wim van der Leegte

In de editie van vorig jaar stond Wim van der Leegte met zijn VDL-conglomeraat nog op die plek. Hij krijgt nu met 2,1 miljard de negende plek toebedeeld, hoewel hij volgens Quote een ‘fenomenaal’ jaar achter de rug heeft. VDL maakt en levert zo’n beetje alles voor de transportsector op wielen, variërend van touringcars tot automated guided vehicles voor containerterminals. Oja, en tegenwoordig ook scrubbers voor de scheepvaart.

Marcel van Poecke

Een veel minder publieke figuur is Marcel van Poecke, net als vorig jaar 21ste op de lijst, goed voor 1,3 miljard. Een deel daarvan is terug te voeren op de verkoop van zijn oliebedrijf Petroplus enkele jaren geleden. Tegenwoordig heeft hij de leiding over de wereldwijde investeringen van het Amerikaanse Carlyle, een van de grootste investeringsfondsen ter wereld, dat onder meer veel geld steekt in infrastructuur. Geschat vermogen 1,3 miljard.

Cees de Bruin

Cees de Bruin is niet alleen een Rotterdamse topondernemer, maar ook president-commissaris van Feyenoord. Zijn Indofin-groep is onder meer eigenaar van scheepsbouwer Royal IHC, dat jarenlang dominant was in de bouw van baggerschepen. Aan die positie wordt echter steeds meer geknabbeld door onder meer China en Korea. De Bruins vermogen wordt geschat op 1,2 miljard, goed voor de 23ste (20) plek.

Pieter Heerema

Een oude bekende is ook Pieter Heerema, wiens Heerema Marine Contractors een moeilijk jaar achter de rug heeft op de uiterst lastige offshore-markt. Niettemin is de rijkste van de Heerema-broers volgens het blad net als de vorige keer een miljard waard, goed voor plek 34 (33).

Willem Willemstein

Willem Willemstein, voormalig kompaan van Van Poecke bij Petroplus, is volgens het zakenblad ‘een wandelend nieuwgeldcliché’. ‘Interviews geeft hij niet, zijn centen parkeert hij bij trustkantoortjes en hij bewoont een villa ter grootte van een distributiecentrum.’ Goed voor 920 miljoen op plek 43 (37).

Kommer Damen

Op 44 (36) een ondernemer met een tegengesteld profiel: Kommer Damen. De man die een werfje met zes man personeel in Gorinchem wist uit te bouwen tot Europa’s grootste scheepsbouwgroep, werkte enkele maanden geleden nog volop mee aan een reportage van Jaïr Ferwerda. Daarin gaf de 75-jarige ereburger van Gorinchem een behoorlijk inkijkje in zijn privéleven. Geschat vermogen 885 miljoen.

Joop en Henk Roodenburg

Ook leuk doen de gebroeders Joop en Henk Roodenburg het, samen goed voor 550 miljoen op plek 64 (vorig jaar 59). Ze zijn de bezitters van Huisman Equipment, dat de ene na de ander recordkraan voor de scheepvaart- en offshoresector bouwt. Het bedrijf bestaat dit jaar precies negentig jaar en maakte een paar maanden geleden bekend in die tijd 150.000 ton aan hijscapaciteit te hebben gebouwd en verkocht. Dat heeft de Roodenburgs naar schatting 550 miljoen opgeleverd.

Marijke Cordia

De volgende is Marijke Cordia, met 300 miljoen op plek 132 (116). Ze heeft eigenlijk niets meer met transport te maken, maar is de weduwe van de in 2011 overleden maritieme superondernemer Willem Cordia. Hij bracht onder meer zware-ladingrederij Dockwise tot stand, inmiddels opgeslokt door Boskalis. Marijke beheert de kunstcollectie die ze samen met Willem opbouwde en 250 topstukken van grote namen als Monet, Van Gogh en Mondriaan omvat.

Edward Heerema

Op plek 143 (125) komen we de tweede Heerema tegen, Edward, eigenaar van Allseas. De enorme gok die hij nam met de bouw van de ‘Pioneering Spirit’, prijskaartje ruim 2,5 miljard, lijkt zich uit te betalen. Het bizarre vaartuig voldoet aan alle verwachtingen en is bijna continu aan het werk. Geloof het of niet, Edward zou serieus van plan zijn een nog anderhalf keer groter hefschip te bestellen. Quote schat zijn vermogen op 285 miljoen.

Piet Vroon

De volgende maritieme ondernemer komen we tegen op plek 145 (60), de Zeeuwse reder Piet Vroon met 280 miljoen. De duikeling op de ranglijst heeft natuurlijk alles te maken met de problemen bij de gelijknamige rederij, die de afgelopen drie jaar zo’n 600 miljoen euro in rook zag opgaan. Zoonlief Coco is inmiddels vervangen door scheepvaart-veteraan Herman Marks, die Vroon er weer bovenop moet helpen. Piet is privé 280 miljoen waard volgens het zakenblad.

Jan Peter en Dolf Peterson

Op 148 (136) staan dit jaar de Rotterdamse broers Jan Peter en Dolf Peterson, bekend van het gelijknamige havenbedrijf en samen goed voor 275 miljoen. Quote haalde zich de woede van het tweetal op de hals door te wijzen op de voornaam Dolf van de eind 1945 geboren broer. Of het blad zich niet schaamde? Volgens de broers krijgen al generaties lang Petersons die voornaam en is het niet meer dan een familietraditie.

Ton Kooren

Op plek 174 (129) weer een Rotterdamse maritieme ondernemer, Ton Kooren, goed voor 240 miljoen. Zoon Ard-Jan verraste dit jaar vriend en vijand door de Europese havensleepdiensten van Kotug de deur uit te doen, het fundament van de onderneming. De concurrentie op die markt is echter dermate moordend dat samenvoeging met het Spaanse Boluda volgens Ard-Jan de beste oplossing was.

Rob en Eric Wagenborg

Op plek 178 (133) weer een redersfamilie, de Groningse broers Rob en Eric Wagenborg met een gezamenlijk vermogen van 240 miljoen euro. Het zakenblad citeert Nieuwsblad Transport als bron van het bericht dat de groep op last van de banken openstaande schulden moest herfinancieren. Quote noemt Wagenborg overigens ‘een kerstboom van 146 bv’s’.

Plek 200-500

Hieronder een overzicht van ondernemers en families die tussen plek 200 en 500 staan:

  • 205 (176) Marco en Ewald Raben, wegvoer en logistiek, 210 miljoen
  • 231 (203) Cees van der Burg, Buhold, tankcontainers, 200 miljoen
  • 246 (211) Peter Goedvolk, havenondernemer First Dutch Innovations, 180 miljoen
  • 258 (255) Peter Kutemann, Dietsman, offshore, 175 miljoen
  • 268 (264) Leen, Arij en Piet van Adrighem, hijskranen, 165 miljoen
  • 272 (261) Rob van Weelde, Van Weelde Shipping, 165 miljoen
  • 279 (280) Freddy en Jogee Nijhof, wegvervoer en logistiek, 160 miljoen
  • 289 (265) Paul van Es, offshore, 155 miljoen
  • 315 (334) Kees en Ad Kuijken, KLG Europe, wegvervoer en logistiek, 140 miljoen
  • 333 (311) Wolter Koops, wegvervoer en logistiek, 135 miljoen
  • 345 (323) Bert en Jan Lagendijk, LBG Group, grondstoffenvervoer, 130 miljoen
  • 347 (-) Bart Lubbers, Fastned, laadpalen, 130 miljoen
  • 370 (360) Jaap en Peter Peineman, verhuur hijskranen en heftrucks, 120 miljoen
  • 375 (304) Egbert Vuursteen, rederij Wagenborg, 120 miljoen
  • 401 (282) Cees Ravestein, scheepsbouw, 110 miljoen
  • 409 (378) Frits Dix, rederij NMT Shipping, ro/ro-vervoer, 105 miljoen
  • 414 (429) Thierry en Patrick van ‘t Hoff, Gebr. Van Uden, scheepvaart en transport, 105 miljoen
  • 453 (430) Toon Meeus, wegvervoer en logistiek, 96 miljoen
  • 458 (395) Henk Groen, Rederij Groen, offshore, 95 miljoen
  • 460 (-) Pieter den Hartogh, tankcontainers, 95 miljoen
  • 461 (385) Michel Kahn, Jumbo Maritime, zware lading, 95 miljoen
  • 475 (452) Dick Slingerland, Alphatron, maritieme technologie, 92 miljoen
  • 489 (406) Martin Verbrugge, Verbrugge International, wegvervoer en logistiek, 90 miljoen
  • 496 (-) Albert van Ommen, Euro Rijn Groep, 88 miljoen