De demonstratierit is georganiseerd door Eric Beers en Julia Williams in opdracht van de Nederlandse ambassade in Wenen, met steun van RVO.

De demonstratie is uitgevoerd met medewerking van Oldenburger Transport (lading), Westerman Multimodaal Transport (kraanbare elektrische koeltrailer), Tinie Manders Transport (e-truck), TX-Logistics (trein) en Thinkport Vienna (organisatie aan de Oostenrijkse zijde).

Emissievrije koeltrailers

Hoewel het aanbod van volledig elektrische trucks en van stand-alone, emissievrije koeltrailers nu nog beperkt is, liet de demo zien dat inzet over langere afstanden in principe al kan. Werken met een trein naast de vrachtauto bleek voorlopig de enige manier om deze rit tot stand te kunnen brengen.

Tekst loopt door onder foto.

Het Limburgse bedrijf Tinie Manders heeft een vol-elektrische DAF CF op proef en koppelde die voor de gelegenheid aan een kraanbare New Cool-trailer van Twan Heetkamp, die zonder dieselaggregaat werkt.

De combinatie van de Manders-truck en de Westerman-trailer legde 95 kilometer vol-elektrisch af, om de lading van Oldenburger naar de terminal te brengen, waar de trailer op de trein werd gezet in het Duitse Herne, nabij Duisburg.

Truck vervoerd met dieplader

Ook in Oostenrijk wordt geëxperimenteerd met elektrisch vervoer, maar nog niet met de tonnages waar deze lading onder valt. Daarom werd voor deze keer besloten om de truck naar Oostenrijk te rijden op een dieplader. Daar werd de koeltrailer door de DAF CF vanaf de trein weer meegenomen naar de eindbestemming.

Op termijn zullen behalve betere trucks en trailers, ook betere treinwagons beschikbaar komen, is de verwachting van de projectleden. Het gaat dan om wagons waarmee trailers eenvoudiger geladen en gelost kunnen worden, en waarbij de trailers gebruik kunnen maken van boord-elektriciteit van de trein. Dit laatste om de werking van de koeling onderweg te kunnen garanderen.