Topman Cuno Vat van het Rotterdamse logistiek en transportbedrijf spreekt van een ‘geslaagd financieel jaar’ waar autonome groei en de overname van Oostvogels Groep de cijfers positief hebben beïnvloed. Daarnaast werd er omzetgroei behaald bij alle logistieke onderdelen.

Bij de divisies wegvervoer (omzet 127 miljoen euro) en lucht- en zeevrachtexpeditie (omzet 86 miljoen euro) steeg de omzet het hardst met respectievelijk 7,6 miljoen euro en 6 miljoen euro. Onder meer in de zeevrachtexpeditie wist Neele-Vat door de aankoop van Oostvogels de koopkracht te verbeteren.

‘Daardoor kunnen we onze klanten nu betere vervoerstarieven aanbieden’. Dat leidde tot een forse groei van de omzet in de containervaart. Op luchtvrachtgebied was er sprake van een ‘stabiele’ vervoersontwikkeling waarbij de inkomsten nagenoeg gelijk bleven.

Marge

De acquisitie vorig jaar van de Oostvogels Groep, gevestigd in Hazeldonk en het Belgische Meer, had verder een positief effect op de omzet van het chemie- en internationaal vervoer van de Rotterdamse logistieke dienstverlener, zegt Vat.

De bruto marge (omzet minus kostprijs) lag daarbij met ruim 70 miljoen euro zo’n elf  miljoen euro boven het peil van 2017. Het bedrijfsresultaat voor belastingen eindigde op 7,5 miljoen, een stijging van 1,2 miljoen euro.

De sterk gestegen nettowinst vertaalde zich verder onder meer in een versterking van het groepsvermogen met 2,7 miljoen euro naar 23 miljoen euro. Daar stond tegenover dat de schuldenlast steeg van 8,7 miljoen naar 46 miljoen. Die toename schrijft Cuno Vat vooral toe aan de lening die vorig jaar werd afgesloten om de overname van de Oostvogels Groep te financieren.

Ron Neele

Uit de klinkende jaarcijfers over 2018 blijkt verder dat de familie Vat een bedrag van drie miljoen euro als dividend heeft laten uitkeren. Dat is volgens Cuno Vat niet gegaan naar de privé spaarrekening, maar naar de bank als ‘afbetaling van de lening’ die enkele jaren geleden werd afgesloten om compagnon en mede-aandeelhouder Ron Neele uit te kopen. ‘Het was daarbij de laatste aflossing. Onze schuld is nu geheel afbetaald bij de bank. Daarmee kan dat hoofdstuk definitief worden afgesloten’, voegt Vat eraan toe.

Ondanks de forse expansie vorig jaar en de komst onlangs van het nieuwe Rotterdam Blending & Filling station (22.000 vierkante meter) op de Maasvlakte wil de algemeen directeur zeker niet voor de rest van dit jaar en 2020 ‘op de rem trappen’. Nieuwe bouwplannen staan al op stapel voor 2020, zegt hij.

Het gaat om meer loodsruimte via de projecten ‘Portpark Pernis’ en ‘Crossdock Waal-Eemhaven’. Daarbij wordt nog eens zo’n 50.000 vierkante meter aan loodsoppervlak toegevoegd aan de bestaande magazijncapaciteit van Neele-Vat in de Rotterdamse haven. Met Crossdock mikt Vat verder op een ‘aanzienlijke versterking’ van het intermodaal vervoer.

Cuno Vat verwacht ‘voor het einde van het jaar’ een volgende acquisitie in Nederland te doen op het gebied van het internationaal transport. ‘Wij willen hier ons netwerk nog verder uitbouwen. ’Een naam kan ik nog niet onthullen, aangezien de gesprekken zich in een afrondende fase bevinden.’

Investeringen

Neele-Vat Logistics zet verder in op investeringen in personeel, zegt Cuno Vat. ‘Wij proberen ervoor te zorgen dat we er aan de onderkant goed opgeleide mensen bij krijgen die binnen ons bedrijf kunnen doorgroeien. Als familiebedrijf met nu achthonderd mensen in dienst, ligt daar een stevige uitdaging voor ons. Daarnaast blijven wij onze IT verbeteren zodat onze klanten meer zicht krijgen op de bedrijfsvoering en de logistieke processen. Dat stelt ons ook in staat om meer logistieke taken voor onze klanten uit te voeren. Het gaat er daarbij om dat wij steeds meer toegevoegde waarde aan onze klanten kunnen leveren. Zo hebben we recent 1 miljoen euro geïnvesteerd in een  label- en palletiseringsmachine.’

Behappen

De expansiedrift van de laatste jaren bij het Rotterdamse familiebedrijf heeft bij Cuno Vat niet geleid tot burn-out-verschijnselen. ‘Integendeel. Het is druk maar nog best goed te behappen’, verzekert de algemeen directeur.

‘Wij hebben vier jaar geleden gekozen voor een brede, zes leden tellende directie. Naast mij als algemeen directeur, hebben wij een financieel directeur en vier operationele directeuren. Dat lijkt veel, maar dat betekent in de praktijk dat er veel grip is op de operationele zaken en ik niet iedere dag dikke rapporten op het bureau hoef door te spitten. Wij brainstormen als directie ook vaak samen over problemen en nemen dan gemeenschappelijk besluiten. Het management, een tiental, is ook voor 15% aandeelhouder in ons bedrijf. Die financiële betrokkenheid levert een heel andere dynamiek en leuke discussies op. Het zorgt  er ook voor dat iedereen een stapje extra wil zetten en ik er lol in blijf houden.’