Dat stellen de Nederlandse aandeelhouders en directeuren Michel Loots en John Burgstra van BGL. Het tweetal krijgt met de aandeelhouders van Marinetrans een belang van 35% in GTS. Grootste aandeelhouder in de Nederlandse houdstermaatschappij wordt Waterland Private Equity Investments (Bussum) met 65%. Deze strategische investeerder is al eigenaar van Base Logistics en wil verder expanderen  in de logistiek.

Waterland stelt dan ook via het meerderheidsbelang het kapitaal ter beschikking aan GTS om de komende jaren sterk te groeien, aldus directeur Michel Loots. Hij wijst er daarbij op dat veel investeringskapitaal nodig is voor het openen van nieuwe landenkantoren in de wereld, de bouw van een modern IT-platform en acquisities van specialisten in de markt van de scheepsonderdelenlogistiek.

Daarbij verbindt het tweetal wel een grote voorwaarde aan toekomstige overnames van vooral kleine tot middelgrote onafhankelijke bedrijven. De verkopende partijen zullen een deel van de overnamesom moeten ‘herinvesteren’ in de holding. ‘Geen acquisities zonder zelf te investeren’,  aldus Loots.

Best Global Logistics en Marinetrans zijn al jarenlang partners. Die coöperatie gaat zo ver dat de Nederlandse ondernemers belangen hebben genomen in diverse landenkantoren van Marinetrans, bijvoorbeeld in de Benelux (50%) en het Amerikaanse Houston (30%), zegt Loots. Verder had het tweetal zich al voor 11% ingekocht in de overige vestigingen van de Noorse partner, waaronder de hoofdvestiging in Singapore, Oslo, Zuid-Korea en Japan.

Nu wordt met de fusie en de komst van een sterke financiële partij een belangrijke volgende stap gezet. Daarbij komt het nieuwe hoofdkantoor van GTS-groep in Nederland terecht, terwijl het bestaande directieteam van Marinetrans en BGL doorschuift naar de bestuurskamer van GTS. Het gaat daarbij, behalve de directeuren Loots en Burgstra namens BGL, om de Noorse algemeen directeur Jorgen Fausko en financieel directeur Vegard Prytz van Marinetrans.

Schaalgrootte

Volgens Loots was de krachtenbundeling en het vinden van een sterke financiële aandeelhouder een noodzaak om in het ‘geweld van de grote logistieke spelers als Kuehne + Nagel en DHL overeind te blijven’ als nichespeler. ‘Wij moesten iets doen.’ Hij wijst er op dat BGL en Marinetrans met Waterland de noodzakelijke schaalgrootte kunnen krijgen in de markt om de concurrentieslag met de grote netwerkexpediteurs aan te kunnen voor de toekomst.

‘Je hebt eigenlijk als Nederlandse ondernemer drie keuzes: Of je wordt opgeslokt, of je doet niets en wacht af zoals alle kleine reisbureaus in het verleden hebben gedaan. Of je neemt zelf initiatief en zorgt daarmee voor een eigen global footprint. Voor dat laatste scenario hebben wij gekozen. Wij zijn per slot van rekening ondernemers. Dat zit in onze genen.’

‘Met Marinetrans waren wij tevens al zo verweven dat wij dat samen hebben opgepakt. Wat we nog zochten was kapitaal om via ‘buy & build’ logistieke bedrijven in ship spares logistics over te nemen. Die partij hebben wij gevonden met Waterland. Daarnaast vergt een mondiale rol in onze transportniche een compleet nieuw IT-platform. Digitalisering is een must, daar geloven wij heilig in, maar vergt heel veel geld.’

Omzet

De twee bedrijven blijven daarbij als zelfstandige merknamen de markt bedienen. Best Global Logistics zal zich concentreren op de expeditie-activiteiten en Marinetrans op de logistiek afhandeling van scheepsonderdelen mondiaal.

De twee bedrijven zijn nu goed voor zo’n 150 banen en een netto-omzet van rond de 80 miljoen euro, zegt Loots. Dat moet over enkele jaren op 200 tot 250 miljoen euro liggen, schat Loots. Winstcijfers van zijn bedrijf geeft hij niet prijs, ‘maar ik wil wel kwijt dat wij een gezonde ebit-marge hebben’, aldus de ondernemer.

Gepokt en gemazeld op Schiphol

Achter Best Global Logistics (BGL) gaan twee oudgedienden schuil in de Nederlandse luchtvrachtsector: het managementduo Michel Loots (52) en John Burgstra (52). Het tweetal stond achter het succes van expeditiebedrijven als Multifreight, Wilson en Baltrans op Schiphol, maar vertrokken bij de laatste twee agenten toen de moederbedrijven werden overgenomen door respectievelijk TNT en het Australische Toll Forwarding, dat tegenwoordig in handen is van de Japanse Post.

Baltrans werd eind 2008 verkocht aan de Australiërs en Loots en Burgstra verdwenen daarna vrij snel om met het eigen BGL een bliksemstart te maken op Schiphol. Loots zei destijds dat er nog best een rol is weggelegd voor kleine expediteurs ‘door lokaal of op een deelgebied heel sterk te zijn. De dreiging van de netwerkagent is dan ook relatief.’