Volgens de analist is het gemiddeld luchtvrachttarief tussen Europa (gemeten vanaf de luchthaven Frankfurt) en de grote Noord-Amerikaanse bestemmingen van 2,11 dollar per kilo terug op het prijsniveau van twee jaar geleden. Vergeleken met de junimaand verloor het kilotarief dertien cent, terwijl een jaar geleden de prijzen 18% hoger lagen.

Een vergelijkbare prijsval is zichtbaar in het vrachtvervoer tussen Hong Kong Airport en luchthavens in de VS. Daar zijn de prijzen met een kilotarief van 3,44 dollar terug op het prijspeil van augustus 2017 en is er vergeleken met een jaar geleden sprake van een afname van 11,3%.

Tekst loopt door onder grafiek. Bekijk de interactieve grafiek hier.

De markt waar de prijzen minder sterk daalden is de route tussen Hong Kong Airport en Europa. Daar waren expediteurs gemiddeld in juli 2,67 dollar kwijt per kilo. Dat is een afname van 3,3% vergeleken met juli vorig jaar en zelfs een lichte stijging van 1 cent vergeleken met de maand juni.

Diverse marktpartijen verwachten intussen niet dat de luchtvrachtprijs, die ook door seizoensinvloeden laag zijn, zich binnenkort herstellen. Zij houden er in hun prognose eerder rekening mee dat de prijzen verder zullen dalen en in het vierde kwartaal voor het eerst weer zullen aantrekken.

Zaventem

Brussel Airport (Zaventem) lijdt ook sterk onder het terugvallende vrachtaanbod. De luchthaven zag de overslag over de de maand juli met maar liefst 10,5% teruglopen naar 55.552 ton, terwijl het vrachtvervoer op vrachtvliegtuigen met 20% afnam naar 10.588 ton.

Het aanbod getruckte lading van de luchthaven kwam vorige maand uit op 14.000 ton (-13,5%). Het pakketvervoer (17.523 ton) en de zogeheten belly-vracht (13.522 ton) verloren intussen respectievelijk 4% en 6,4%. Het totale vrachtverlies over de eerste zeven maanden kwam uit op 9,4% naar 390.000 ton.