Dat blijkt uit cijfers van Logivest GmbH, een grote Duitse logistiek vastgoedadviseur. In het tweede kwartaal van dit jaar werd zelfs maar 88.000 vierkante meter aan nieuwe objecten aangenomen. In dezelfde periode van vorig jaar ging het nog om 1,2 miljoen vierkante meter.

Zo dramatisch pakt de daling van jaar op jaar waarschijnlijk niet uit, benadrukt Logivest. Het aantal nieuwe projecten kan immers van kwartaal op kwartaal in oppervlakte enorm verschillen. De vraag is steeds in welk trimester met de uitvoering van een project is begonnen. Feit is wel, zegt de adviseur, dat het record van vier miljoen vierkante meter aan nieuwe panden voor de logistieke dienstverlening uit 2018 dit jaar vermoedelijk niet bij benadering zal worden geëvenaard.

Grote projecten

In de eerste jaarhelft werden wel enkele grote projecten begonnen, zoals een gebouw voor autofabrikant BMW in het zuiden van Duitsland van 115.000 vierkante meter en een pand van 100.000 vierkante meter voor Nobilia, een producent van keukens. Nobilia bouwt dit object in het Saarland, een deelstaat waar de laatste jaren nooit op die schaal is gebouwd.

Koploper is echter Bremen/Bremerhaven, waar in de eerste zes maanden al 180.000 vierkante meter aan nieuwe logistieke panden in aanbouw is genomen. Dat was al ruim een derde meer dan de 115.000 vierkante meter die in heel 2018 in deze regio werd aangelegd.

In Nederland gaat de hausse qua nieuwbouw logistiek vastgoed nog wel even door, zo is de verwachting. Het bestaande vastgoed is meestal niet toereikend, waardoor nieuwbouw noodzakelijk is. Bijna de helft van de gebruikers heeft in 2018 gekozen voor een modern nieuwbouwpand. (FN)