Het beeld van de stationair draaiende bestelbus in de straten is inmiddels niet meer weg te denken. Een ander beeld wordt echter ook sterker: dat van de fietskoerier, die met een CO2-uitstoot van nul procent vooral ook een heel sympathiek en schoon imago creëert. Steeds meer steden hebben dan ook een fietskoeriersdienst. Het verschil zit hem ook hier weer in de bundeling van krachten om de geringe marges die de branche kenmerkt toch ren­dabel te maken.

Pakketten bezorgen

Een voorbeeld hiervan is Fietskoeriers.nl, een platform en initiatief van Cycloon. Fietskoeriers.nl werkt samen met 19 fietskoerierpartners en biedt daarmee landelijke dekking. In meer dan 30 steden worden pakketten door hen op de fiets bezorgd; daarbuiten door een autokoerierpartner. Hierdoor vermindert de verkeersdrukte en wordt de CO2-uitstoot tot een minimum beperkt. In totaal werken er zo’n 650 fietskoeriers bij Fietskoeriers.nl. Dagelijks vervoeren de koeriers van Fietskoeriers.nl meer dan 10.000 pakketten. Vergeleken met de grote spelers als PostNL (dagelijks zo’n 600.000 pakketjes) en DHL (dagelijks zo’n 200.000 pakketjes) zijn zij nog zeer klein, maar de groei is dermate groot dat het huidige centrale sorteermagazijn in Amersfoort nu al te krap is. Operationeel directeur Nick Vreeswijk: ‘We zoeken momenteel naar een locatie die al vijf keer zo groot is als de huidige.’

Daarnaast maakt Fietskoeriers.nl gebruik van een vloot eigen bestelbusjes en scooters, en is er samenwerking met een andere vervoerder. Vreeswijk: ‘Moet een pakket een grote afstand afleggen, dan gebruiken we bestelbusjes op groengas. Gaat een pakket bijvoorbeeld van Groningen naar Nijmegen, dan haalt de fietskoerier het op bij de klanten en brengt het naar de hub aan de rand van Groningen. Vervolgens gaat het met een groengasauto naar onze hub in Nijmegen en van daaruit weer verder met de fiets naar de klant. Dit gaat altijd via ons sorteercentrum in Amersfoort. Pakketten voor buitengebieden worden niet met de fiets gedaan omdat je daar teveel tijd mee kwijt bent, maar die worden gecombineerd met een andere vervoerder zodat hun bestelbusjes voller zitten en de uitstoot beperkt kan worden.

Moet een pakket een grote afstand afleggen, dan gebruiken we bestelbusjes op groengas.

Het eigen wagenpark wordt steeds duurzamer. Vreeswijk: ‘We hebben als Fietskoeriers.nl twaalf groengasauto’s en we zijn aan het testen met elektrische bestelauto’s. Ons doel is om in 2025 volledig CO2-neutraal te zijn.’ Het verdienmodel van de fietskoerier is eenvoudig, legt Vreeswijk uit. ‘Eén pakketje kost, en dan rond ik even af, vijf euro. Een kleine drie euro daarvan is voor de fietskoerier. De rest is voor de overhead. Voor de magazijnen, de bestelbusjes, maar ook voor de geavanceerde ict-omgeving die we hebben gebouwd. Daar zit onze verdiencapaciteit. Omdat we nu met hele grote aantallen werken, draaien we een bescheiden winst.” Het bedrijf won in 2017 de Shopping Award Game Changer voor het meest innovatieve initiatief dat de e-commerce in Nederland heeft verrijkt.

Talenten en kansen

Cycloon, waar Fietskoeriers.nl onderdeel van is, is een sociale onderneming. In de posttak heeft 85% van de medewerkers een afstand tot de arbeidsmarkt. Vreeswijk: ‘Wij noemen dat geen afstand, maar een bepaald talent waarmee ze zich hier kunnen ontwikkelen en waarmee ze een toegevoegde waarde kunnen betekenen voor het bedrijf. Wij letten niet op tekortkomingen, maar op talenten en kansen. Wij denken niet alleen in termen van financiële winst, maar ook in winst op het sociale vlak.’

Door deze aanpak lukt het Fietskoeriers.nl ook steeds vaker om aanbestedingen te winnen. Veel gemeentes passen de social returnfilosofie toe en hechten veel waarde aan duurzaamheid en gunnen het de organisatie om als hun pakketbezorger te werken. Daarnaast gaan steeds meer commerciële dienstverleners – denk aan advocatenkantoren – over tot de fietskoerier om die snel een pakketje te laten bezorgen waar het de bestelauto in de drukke stad teveel tijd zou kosten. Voorts zijn er de zogenaamde apothekersrondjes, legt Vreeswijk uit.

Detailhandel

‘Elke maand hebben we nu al 2500 terugkerende klanten die met grote regelmaat pakketten laten bezorgen en ons daarvoor inschakelen. Apothekers, maar ook veel ondernemers in de detailhandel. Je kunt ook online bestellen bij een lokale winkel en het door ons bij jou thuis laten bezorgen. Zo kunnen lokale winkels concurreren met de grote online winkels, want ze zijn snel, duurzaam en de lokale ondernemer kan zo online én offline zijn producten aanbieden. En het scheelt jou een hoop gesjouw als je aan het shoppen bent. Dat bezorgen doen ze trouwens ’s avonds, waardoor 98% van hun pakketten al bij de eerste poging bezorgd wordt.’ De pakketjes die Fietskoeriers.nl bezorgt moeten wel aan maximale afmetingen voldoen: 60 bij 40 bij 40 centimeter. Het maximale gewicht dat een fietskoerier in zijn bak kan meenemen is 150 kilo. De groene gedachte is ver doorgetrokken binnen Cycloon. Iedere werknemer, de directie dus ook, fietst minstens vier keer per jaar een bezorgroute.

Op personeelsbijeenkomsten wordt er puur biologisch en vegetarisch gegeten. Vreeswijk: ‘We nemen ook deel aan de warmetruiendag, we zetten de thermostaat een graadje lager en we spreken elkaar en relaties aan als die hun auto bijvoorbeeld onnodig stationair laten draaien. We willen een duurzaamheidsbewustzijn creëren.’

Schonere bezorging

Een uitbreiding van het netwerk van Fietskoeriers.nl ligt voor de hand, schetst Vreeswijk tot slot. ‘Steden met 75.000 inwoners zijn al rendabel voor ons. We hebben nu zo’n 40% van deze potentie in handen; ons streven is om dat op te hogen naar 50 tot 60%. Daarnaast geldt dat de groei van de webshops aanhoudt, en de behoefte aan steeds schonere bezorging in de steden ook toeneemt. Denk aan de milieuzones die steeds meer steden gaan instellen. Juist met een fietskoerier kun je die laatste kilometers zonder CO2-uitstoot realiseren. Onze fietskoeriers rijden op een bruine boterham en stoten nul CO2 uit.’