Nederland heeft met Amsterdam de grootste datacenter hub van Europa in handen, vertelde Michiel Steltman, Managing Director van Digitale Infrastructuur Nederland (DINL). Tijdens het Multimodaal Event, dat Nieuwsblad Transport onlangs organiseerde, opende hij de track Logistiek & Digitalisering.

Inmiddels kunnen ondernemingen die cloud- of andere digitale diensten afnemen, gebruikmaken van 369.000 vierkante meter datavloer. Ook de logistieke sector profiteert daarvan: voor platooning, autonoom rijden, navigatie en het monitoren van lading is niet alleen een goede fysieke infrastructuur belangrijk, maar speelt ook de digitale infrastructuur een grote rol.

Donald Baan, Senior Business Manager Logistics bij Havenbedrijf Rotterdam liet tijdens zijn bijdrage verschillende voorbeelden zien van de succesvolle inzet van digitalisering. ‘Daar waar het wegvervoer bezig is met autonoom rijdende trucks, daar wordt de inzet van autonoom varende schepen steeds concreter’, voorspelde Baan. ‘Daarvoor is het echter noodzakelijk intelligentie aan te brengen in kades, boeien en andere onderdelen van de haveninfrastructuur, zodat autonoom varende schepen daarmee kunnen communiceren.’

Ceo-fraude

Hoe beveiliging, bedrijfsleven en de logistieke sector te maken kunnen krijgen met digitale fraude, bleek duidelijk uit de presentatie van Martijn van Lom, algemeen directeur voor Noord-Europa bij leverancier van beveiligingssoftware Kaspersky Lab.

Hij demonstreerde aan de hand van de ontwikkelingen bij bioscoopketen Pathé, in Nederland geleid door onder meer Dertje Meijer, oud topvrouw van Havenbedrijf Amsterdam, dat ceo-fraude nog steeds slachtoffers maakt. Ceo-fraude is de geavanceerde vorm van de bij iedereen bekende mailtjes waarin een persoon uit een arm land veel geld op een rekening wil onderbrengen, op voorwaarde dat er eerst een bepaald bedrag betaald wordt.

Zo is het met ceo-fraude ook: een mailbericht, dat in alle opzichten afkomstig lijkt van de baas van een bedrijf, roept op een bepaald bedrag over te maken op ‘bevel’ van deze topbestuurder. De schade voor Pathé bedroeg uiteindelijk 19,2 miljoen euro. Ook puur logistieke ondernemingen lijden regelmatig grote schade vanwege onoplettende medewerkers of inadequate beveiliging, liet Van Lom zien: Ryanair raakte door security-problemen 4,6 miljoen euro kwijt en Maersk verloor zo’n 255 miljoen euro nadat terminals stillagen.

Training

Ceo’s in de logistiek zien cyberaanvallen als belangrijkste risico. Probleem daarbij is dat 59% van de bedrijven aangeeft dat cyberincidenten voortvloeien uit onzorgvuldig handen van de eigen medewerkers. Tip van Kaspersky: train al het personeel, van topman tot schoonmaker. Leidt ook de Raad van Commissarissen op, zodat ze risico’s in kaart kunnen brengen. En zorg vooral ook voor een adequate verzekering.

Iedereen is verplicht zijn auto te verzekeren. Bijna iedereen verzekert zijn huis tegen brand. Maar haast niemand sluit een cybersecurity-polis af, terwijl de kans op malware of datalek fors hoger is dan de kans op brand en de schade voor een bedrijf zeer groot kan zijn als het misgaat binnen digitale systemen.