Zalando, dat kleding, schoenen, accessoires en cosmetica via internet verkoopt, gaat in het nieuwe centrum de ‘fulfilment’ verzorgen van door consumenten thuis bestelde artikelen. De markten die Zalando in Bleiswijk wil bewerken zijn de Benelux, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Zestien miljoen items

In Bleiswijk komt plaats voor zestien miljoen ‘items’, die in de Benelux nog dezelfde dag of de dag na bestelling moeten worden afgeleverd op het huisadres of op met de klant overeengekomen afhaalpunten.

De herontwikkeling van de veilinggebouwen van FloraHolland wordt verzorgd door de investeringsmaatschappijen Somerset Capital Partners en USAA Realco Europe, die daartoe een gezamenlijke onderneming hebben gesticht.

‘Omzet in Benelux verdubbelen’

Zalando investeert momenteel 200 miljoen euro in logistieke panden in Europa. Het bedrijf, opgericht in 2008, wil in de komende vijf jaar zijn omzet in de Benelux verdubbelen. Het zal het nieuwe megapand in Bleiswijk, dat in de zomer van 2021 gereed moet zijn, niet zelf beheren, maar gaat door middel van een aanbesteding exploitanten aanwerven.

In Bleiswijk wordt het pand zoveel mogelijk geautomatiseerd en van zonnepanelen voorzien om een duurzame energiehuishouding te waarborgen. Zalando is vooralsnog wel de enige gebruiker van het magazijn.