Via het blockchainplatform Deliver – een initiatief van Samsung SDS, ABN Amro en de Rotterdamse haven – kunnen deelnemers aan de toeleverketen veilig commerciële, gevoelige en vertrouwelijke informatie delen en eigendommen van de lading direct overdragen.

Volgens Robert van der Waal, Deputy President of Samsung SDS EU/CIS, heeft het gebruikte blockchainplatform potentie voor verdere samenwerking in de keten. ‘De eerste verzending die gebruikmaakte van het platform gaf ons duidelijk inzicht in de mogelijkheden van implementatie op grotere schaal. Als ontvangende partij profiteerden wij van de rechtstreekse informatie en vroegtijdige beschikbaarheid van gedigitaliseerde vrachtbrieven. We kunnen daardoor onze processen op efficiëntere wijze herontwerpen en direct reageren op betrouwbare gegevens en gebeurtenissen terwijl die nog plaatsvinden.’

Handelsstromen dienen vaak als onderpand voor bedrijfsleningen. Edwin van Bommel, chief innovation officer van ABN Amro: ‘Alle partijen die betrokken zijn bij handelsstromen profiteren van effectieve controle, grotere efficiëntie, transparantie en traceerbaarheid.’

‘Proof of concept’

Barge Terminal Tilburg was de logistieke dienstverlener die het vervoer van de zeecontainer tussen de haven van Rotterdam en het magazijn in Tilburg organiseerde. Terminalmanager Iwan Maessen: ‘Het platform stelt ons bedrijf in staat om eenduidige communicatie te gebruiken voor het ontvangen en delen van nauwkeurige informatie met de leden van de toeleverketen. Hierdoor kunnen we betere beslissingen ten aanzien van vraagprognoses nemen en de meest geschikte vervoersmodaliteit voor aflevering kiezen.’

Nu de fase van çachter de rug is, hebben ABN Amro, de haven van Rotterdam en Samsung SDS een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de volgende fase van het project Deliver. Het doel van deze nieuwe fase is de uitvoer van proefprojecten met verschillende verladers uit verschillende sectoren, werkzaam op verschillende handelsroutes.

Vrachtscheepvaart platform

Het uiteindelijke doel is het opzetten van een open, onafhankelijk en mondiaal platform voor de vrachtscheepvaart. Dit zal volgens de partijen de transparantie en efficiëntie van toeleverketens verbeteren en op de lange termijn mogelijk leiden tot miljoenen euro’s aan kostenbesparingen.

Bij de pilot is gebruik gemaakt van blockchaintechnologie. Blockchain biedt alle partijen in een logistieke keten, door middel van gevalideerde data zonder centrale leiding, een ‘single point of truth’ . Bijzonder aan het Deliverproject is dat hierbij voor het eerst verschillende blockchains met elkaar opereren. Dat gebeurt via een overkoepelende ‘notary’ die
volledig losstaande blockchains in Korea en Nederland met elkaar verbindt.