FedEx behoort met UPS en DHL tot de drie grootste pakketvervoerders van de wereld. In thuismarkt VS krijgt FedEx in dit segment steeds meer te maken met Amazon als concurrent en niet als klant.

De Amerikaanse webgigant heeft zich de laatste jaren al ingekocht bij vrachtmaatschappijen Atlas Air en ATSG en beschikt onder de merknaam Prime Air over een vloot van zo’n veertig B767F’s en een eigen distributienetwerk in de VS. In de staat Ohio is Amazon intussen begonnen om voor een bedrag van 1 miljard dollar een eigen vrachtluchthaven uit de grond te stampen.

Prijsdruk

Analisten wijzen er verder op dat behalve concurrentie prijsdruk een reden is voor de breuk tussen de webwinkel en de koerier uit Memphis. Door het groeiend pakketvolume en koopkracht dwingt Amazon vervoerders elk jaar het pakketvervoer tegen steeds lagere tarieven te verrichten.

FedEx wil dat spel niet langer meespelen. Het rendement op het expresvervoer staat bij FedEx al enige tijd onder druk ondanks het groeiende pakketvolume. Prijsdruk van ladingaanbieders als Amazon is een van de redenen achter deze dalende winstmarge.

De analisten wijzen er ook op dat het vijf jaar geleden al tot een breuk tussen Amazon en FedEx kwam bij het grondvervoer in de VS, nadat de pakketvervoerder weigerde zijn tarieven te verlagen. Destijds maakte Amazon bij de inkoop van deze besteldiensten nog de overstap naar US Post en UPS.

FedEx wijst er intussen op dat Amazon niet de grootste klant is van de expresvervoerder en dat de financiële schade van de breuk daardoor zal meevallen. Het pakketaanbod van de webwinkel zou slechts 1,3% van de totale jaaromzet over 2018 uitmaken, stelt de koerier.

Amazon laat intussen weten het besluit van FedEx te respecteren. De webwinkel sprak verder een dankwoord uit aan het adres van de expresvervoerder ‘voor de goede diensten over de afgelopen jaren voor de klanten van Amazon’.

Bedreiging

Topman en oprichter Fred Smith van FedEx zei eerder het eigen luchtvrachtvervoer van Amazon niet te beschouwen als een bedreiging voor de pakketactiviteiten van de koerier. ‘We zien Amazon als een geweldig bedrijf en goede klant, maar niet als een belangrijke concurrent. We twijfelen er ook aan of dat ook ooit zal gebeuren.’

Ook andere pakketvervoerders, zoals DHL Express, bagatelliseren het gevaar van Amazon als pakketvervoerder. Zo zei topman John Pearson recent nog tegen deze krant dat er ‘voldoende aanbod is voor iedereen in de groeiende e-commerce-markt’.

Waarnemers verwachten intussen dat Amazon het verlies van FedEx deels zal compenseren binnen het eigen netwerk. Verder zal er extra capaciteit worden ingekocht bij DHL en UPS. De vraag is echter wel of die koeriers nog veel langer de lagere tarieven van de webwinkel zullen accepteren.