Een andere visie op stadslogistiek is om aan de rand van de stad een hub te maken waar winkels flexibele opslagruimte huren als magazijn en waar ladingstromen richting de stad gebundeld worden om vervolgens met schoon vervoer naar de stad te transporteren. Dat is precies hoe City Hub de toekomst van stadsdistributie ziet.

Toegang ontzegd

Tegenwoordig mag je immers met een truck veel binnensteden niet meer in. Soms zelfs al niet meer met een gewone bakwagen. De toegang wordt transporteurs steeds meer ontzegd. Iedere stad heeft daarbij weer andere wet- en regelgeving, wat weer om een andere oplossing vraagt.

‘Onze grootste toegevoegde waarde is dat we het aantal vierkante meters dat de ontvanger nodig heeft in de dure binnenstad, kunnen reduceren. De ontvanger heeft daar geen magazijnruimte meer nodig’, legt Rinse van der Woude, Chief Innovation Officer (CIO) van City Hub uit.

‘Bovendien wordt de bevoorrading via ons veel efficiënter. Sommige horecazaken hebben wel dertig tot veertig bevoorradingsmomenten per week. Dat kun je beter bundelen en één keer per dag je dagvoorraad laten bezorgen. Dat is beter voor je interne personeelsplanning.’

Goederenhotel

City Hub heeft inmiddels vestigingen in Amsterdam, Roermond, Den Haag en Utrecht. ‘Den Haag is een satellietvestiging. We bieden onze activiteiten aan vanuit een klant en zijn daar de opening van een nieuwe locatie aan het voorbereiden. We willen in 2025 in 45 steden in Nederland actief zijn. Eigenlijk bieden we een soort ‘vijf sterren goederenhotel’. We hebben realtime beveiliging en toegangscontrole. We kunnen precies zien wat er gebeurt en op afstand toegang geven tot bepaalde delen van het pand. Daardoor kunnen we veel Service Level Agreements op een efficiënte manier halen en bijvoorbeeld ook een ruimte als nachtkluis laten fungeren’, vertelt Van der Woude.

‘De achterhal wordt voor palletopslag gebruikt. We weten van alle stromen van welke klant het is en waar het naartoe moet via ons WMS-systeem. Het kan zijn dat de klant ons het product laat picken en transporteren. Die dienst leveren we, maar hij kan het ook zelf doen. We kunnen alles faciliteren, van bakfiets tot elektrische bestelauto. Vanaf hier naar de stad moet met zero emissie vervoer, wat hier binnenkomt uiteraard niet. Dat kan gewoon met een vrachtwagen.’

Transport vanaf hier naar de stad moet met zero emissie vervoer.

Het laden en lossen in de stad doet City Hub met een eigen elektrisch voertuig met een lage vloer-aanhanger. ‘Daarmee kun je een stuk efficiënter lossen in de stad. Je hebt geen laadklep die naar beneden moet. Door de compacte afmetingen kun je dus bijna overal laden en lossen.’ In het voertuig zelf kunnen zes rolcontainers. Omdat het voertuig continu kleine stukjes rijdt met veel optrekken en remmen, is actieradius niet zo’n punt.

Het idee voor City Hub is in 2015 ontstaan, zegt Van der Woude. ‘Toen stonden er veel bedrijfsruimtes in de stad leeg. Daar werd geen gebruik van gemaakt. Dat was in de nadagen van de crisis. De oprichters hadden het idee om die bedrijfspanden te herontwikkelen als slimme magazijnen en vanuit daar logistieke stromen te bundelen en via zero emissie de stad in te brengen. We vroegen ons af of dat zou werken? We vonden een geschikte locatie in Roermond en zijn vanuit daar gestart. Veertien maanden later draaiden we zwarte cijfers.’

Vloeroppervlak vergroten

City Hub zegt daarbij ‘slimme opslag’ te verzorgen. ‘Stilstaande voorraad heb je liever niet in je winkel, maar stal je bij ons. Zo kunnen winkeliers hun effectieve vloeroppervlak vergroten, zodat ze meer verkoopwaar tentoon kunnen stellen en hun omloopsnelheid vergroten. Daar is City Hub mee begonnen en dat bleek succesvol. Ons doel is het zorgen voor slimme en duurzame stadslogistiek. Zo leveren we extra diensten, zoals het 24 uur per dag in ontvangst nemen van goederen. Dan hoeven winkels of webshops daar zelf geen personeel voor beschikbaar te hebben en kunnen zij zich richten op de verkoop; hun core business.’

Als voorbeeld van ‘slimme stadslogistiek’ noemt Van der Woude de activiteiten in Roermond. ‘De lokale retail laat hun winkelvoorraad bij ons in de hub aanleveren. Daar maken ze het verkoopklaar en wanneer nodig wordt het naar de winkel verzonden. Daarbij bundelen we dat met andere logistieke stromen, zodat we kilometers uit de binnenstad weghalen. Alles wat van de City Hub de stad in gaat, is zero emissie. Dat doen we tot dusver met een eigen wagenpark. Andere vervoerders mogen ook onze hub gebruiken met eigen transportmiddelen, als de last mile maar zero emissie is.’

Voor een effectieve hub is de locatie essentieel. ‘Zo is de onlangs geopende locatie in Utrecht vlakbij de snelweg en toch dicht bij de stad. Goed bereikbaar voor trucks, terwijl het tien minuten fietsen is naar de stad, slechts 3,6 kilometer. De busbaan is voor zero emissie transport toegankelijk en licht hier ook vlakbij. Het pand heeft 5800 vierkante meter in totaal, waarbij de achterste hal van 2.000 vierkante meter echt als dc wordt gebruikt. Maar omdat het een hoge nok heeft, is de potentie 8.000 vierkante meter. Die ruimte verdelen we over meerdere klanten.’

Multimodaal transport

De hub is al voorbereid op multimodaal transport omdat de loods aan het water ligt, wat weer naar de binnenstad leidt. Van der Woude: ‘Met een aantal partijen zijn we bezig met de ontwikkeling van een elektrische en autonome trekschuit, die kade-onafhankelijk overal in de stad kan laden en lossen. Natuurlijk zijn er nog wat beperkingen, zo moet er officieel een schipper en matroos aan boord zijn. Maar dat is wel de toekomst. Eind dit jaar hopen we het eerste prototype minibarge te kunnen laten varen. Het proces blijft hetzelfde, ook daarbij gaan we ladingstromen bundelen. Het voordeel van een schip is dat hij een veel grote laadcapaciteit heeft dan een wegvoertuig. Nadeel is dat hij niet zo hard gaat. We verwachten dat het ongeveer een half uur duurt om naar de stad te varen.’

We zijn bezig met de ontwikkeling van een elektrische en autonome trekschuit, die kade-onafhankelijk overal in de stad kan laden en lossen.

Hoe meer partijen gebruikmaken van de hub, hoe effectiever de stadslogistiek. ‘Daarom zijn we nu bezig met het implementeren van een control tower. Als we goed willen samenwerken en veel lading combineren, zullen we ook veel data moeten uitwisselen. Niet alleen door onze klanten en hun leveranciers, maar ook de vervoerders. Soms gaat het dan over gevoelige bedrijfsinformatie. Dat hele speelveld van ketensamenwerking is nog ontwikkeling. Maar de druk op de sector neemt wel toe. Ontvangers willen steeds meer just-in-time bevoorraad worden met kleine volumes, terwijl er een tekort aan arbeidskrachten is. En er steeds meer beperkingen aan stadsdistributie worden opgelegd. Daar spelen we op in.’

Opslagruimte in de hub is aan te passen aan de wens van de klant tussen de 1 en 300 vierkante meter. De wanden zijn verplaatsbaar. ‘Het verschil met de Shurgards van deze wereld is dat het daar ‘een lage prijs en no service is’. Daar huur je gewoon een paar vierkante meter, maar mag je geen werkzaamheden uitvoeren. En je kunt er geen goederen laten afleveren of ophalen. Je moet dan zelf fysiek aanwezig zijn. Bij ons hoeft dat niet, dat kunnen wij voor de gebruiker doen’, legt Van der Woude uit.

Gebundelde routes

‘In Utrecht werken we bijvoorbeeld voor een wasserij die hotels van linnengoed voorziet. Vroeger reden zij met een bakwagen rond. Nu lossen ze één keer per week hun voorraad bij ons. Wij nemen het dagelijks mee in de gebundelde routes naar klanten en halen meteen de vieze was weer op. Dat wordt vervolgens ook weer wekelijks door hen opgehaald om te reinigen.’

‘Tevens werken we voor een deelplatform voor e-bikes, zij hebben zelfs hier hun werkplaats. Een grote modewinkel is hier ook klant. Zij openden een nieuwe winkel in Utrecht en kwamen er toen achter dat hun eigen wagenpark te zwaar is voor deze stad en bekeuringen kreeg. Ze konden hun eigen winkel niet bevoorraden. Dus komen zij dagelijks de nieuwe voorraad hier afleveren en wij brengen dat naar de winkel. Vanuit daar nemen wij de e-commerce bestellingen weer mee terug naar de hub, die zij ‘s avonds weer komen ophalen om thuis te laten bezorgen.’

‘Een andere klant heeft een webshop in fast moving consumer goods en houdt hier voorraad aan. Ze maken hier hun orders verkoopklaar, maar hoeven er niet te zijn als de nieuwe leveringen komen of als de vervoerder de bestelde producten op komt halen. Dat scheelt hen operationele kosten.’

Belangrijk om zero emissie stadslogistiek via een hub te laten slagen is dat het nooit kostenverhogend mag werken voor de verlader, want dan zit er geen business case in. ‘Wij bereiken dat nu al op eigen kracht voor hen. Zonder subsidie van de overheid’, aldus de CIO.

Stadslogistiek via een hub mag nooit kostenverhogend werken voor de verlader.