BE-GATE, zoals het platform is gedoopt, mikt vooral op een snellere afhandeling van douanedocumenten bij het e-commerce gerelateerd pakketvervoer. Vooral partijen op Brussels Airport, waar expresvervoerder DHL goed is voor rond 50% van het ladingaanbod, zouden profiteren van het platform.

Ook de zeehaven van Antwerpen, Zeebrugge en Luik Airport, de Europese basis van TNT/FedEx en de Chinese webwinkel Alibaba, zien de meerwaarde en hebben meegewerkt aan de opzet van BE-GATE. Doel daarbij is de positie van vier logistieke draaischijven te versterken in Europa.

Behalve het snel afwikkelen van de douaneafhandeling krijgen ladingaanbieders via het systeem automatisch bericht welke goederen zijn geselecteerd voor een nadere douane-inspectie. BE-GATE beperkt zich verder tot goederen met een waarde onder de 1.000 euro. Een voorwaarde voor de gebruikers is tevens dat het bedrijf over een geregistreerd kantoor in België moet beschikken en er een licentie is als douane-agent.