Dat bleek bij een kleine enquête onder leden van een ‘Wettbewerbsverein’ van vervoerders en expediteurs tijdens een bijeenkomst in Keulen. Deze organisatie komt op voor de belangen van particuliere ondernemingen in de Duitse logistieke sector.

Volgens twee op de drie van de aanwezige ondernemers worden bedrijven benadeeld door oneerlijke concurrentie van reuzen die met staatssteun in de markt voor logistieke dienstverlening en het vrachtvervoer actief zijn. Die staatsbedrijven maken gebruik van ‘kruissubsidiëring’ en worden minder gecontroleerd dan de niet-staatsbedrijven.

Kartelwaakhond

De deelnemers aan de bijeenkomst in Keulen willen dat het Bundeskartellamt, de Duitse concurrentiewaakhond, veel strenger gaat controleren op de concurrentieverhoudingen in de transportsector. Deze dienst ziet wel toe op de posterijen en het spoorvervoer, maar nauwelijks op het goederenvervoer, vinden de meeste particuliere vervoerders en expediteurs.

Volgens de meeste ondernemers in de Wettbewerksverein moet de staat zich terugtrekken uit het goederenvervoer. Zo zou DHL het best weer kunnen worden losgemaakt van Deutsche Post en Schenker van Deutsche Bahn. De politieke discussie daarover in Duitsland is gaande. De raad van commissarissen van Deutsche Bahn bijvoorbeeld heeft al laten weten open te staan voor afstoting van Schenker aan particuliere marktpartijen.