Doll gaat in op speculaties dat Deutsche Bahn overweegt om van Schenker afscheid te nemen en met de verwachte miljardenopbrengst het hele Duitse staatsspoorconcern van een deel van zijn schuldenlast van ongeveer twintig miljard euro af te helpen. Het geld kan dan worden geïnvesteerd in broodnodige verbeteringen aan het spoorwegnet zelf en de dienstverlening aan reizigers.

Vervreemding

Maar daar wil Doll ‘vooralsnog’ niet aan denken. Een vervreemding van DB Schenker zou volgens hem een beursgang van Schenker veronderstellen, en die staat ‘niet voor de deur’. De CFO van DB, tevens verantwoordelijk voor de logistiek en het goederenvervoer, staat wel open voor eventuele verkoop van onderdelen van Schenker aan derden.

Daarbij kan het, maar daarop gaat Doll niet in, bijvoorbeeld gaan om de expeditie-activiteiten van Schenker. Die zouden voor nationale en internationale partijen aantrekkelijk kunnen zijn. Als gegadigde wordt in Duitsland bijvoorbeeld Deutsche Post/DHL genoemd.

Volmacht

De ‘Vorstand’, de dagelijkse leiding van DB waarvan Doll deel uitmaakt, heeft van de raad van commissarissen van het concern volmacht gekregen om concernonderdelen als DB Schenker en de internationale onderneming in het personenvervoer, Arriva, te koop te zetten teneinde de schuld van het concern te verlichten.

In die ‘Aufsichtsrat’ zijn de Duitse staat en het DB-personeel vertegenwoordigd. Naar veler verwachting levert een verkoop van Arriva lang niet genoeg op om DB aan de miljarden te helpen die de komende jaren in spoorverbeteringen moeten worden gestoken.