Het projectbureau Four Parx heeft opdracht gegeven voor een haalbaarheidsstudie door onderzoekers van Smart City Loop om bepaalde trajecten tussen verdeelcentra aan de stadsrand en de binnenstad te ondertunnelen voor het vervoer van pallets met bestemming in het stadscentrum.

Daarbij wordt in eerste aanleg gedacht aan een verbinding tussen Wilhelmsburg en het stadsdeel Altona. Er zou een buis moeten komen waarin met elektrisch aangedreven voertuigen dagelijks duizend wagenladingen kunnen worden getransporteerd.

Onrendabel?

Hiermee zijn stedebouwkundige, juridische en – niet onbelangrijk – commerciële vragen verbonden. Een deel van die vragen moeten worden beantwoord door onderzoekers van het Fraunhofer Institut. Tot dusver werd in Hamburg ondergronds vrachtvervoer als ‘onrendabel’ afgedaan.

In Nederland zijn enkele decennia geleden soortgelijke onderzoeken uitgevoerd, waarbij de haalbaarheid van ondergrondse infrastructuur voor ladingvervoer werd beoordeeld. In veel steden bleek dit geen stedebouwkundig en economisch haalbaar concept, waarna we er nog maar zelden iets over hebben gehoord.