Wat is je elevator pitch in een paar zinnen?

MyFreight bestaat uit twee componenten. Aan de ene kant zijn we er voor bedrijven die lucht- of zeevracht verzenden. Zij kunnen via ons systeem het quotatieproces voor hun transport automatiseren, expediteurs vergelijken en zendingen boeken. Aan de andere kant zijn we een sales-tool die expediteurs in contact brengt met de importeur/exporteur.

Welk probleem los je daarmee ­eigenlijk op?

Een verlader die met containers of luchtvracht werkt, krijgt vaak dagelijks expediteurs over de vloer die graag hun diensten willen aanbieden. De markt van het internationale transport is grillig en tarieven schommelen voortdurend. Dat houdt in dat je elke keer een vergelijk moet maken. Dat proces hebben wij geautomatiseerd. Met luchtvracht loont het om een aparte aanvraag te doen per zending. Dan krijg je de beste tarieven. Met zeevaart doe je dat vaak één keer per maand. Dat is een continu proces. Via ons systeem kan dat automatisch. De verlader maakt een account aan en kan een offerte-aanvraag versturen naar de gewenste expediteurs. De expediteurs vullen op hun beurt de tarieven in, zodat de verlader een helder overzicht krijgt van offertes. Vervolgens kan de verlader online de zendingen boeken en tracken, zodat zijn logistieke team altijd op de hoogte is van de laatste status­-updates.

Richt je je daarmee vooral op de verladers of op de expediteurs?

Beide partijen zijn van even groot belang. De verladers zijn onze gebruikers die aanvragen doen voor lucht- en/of zeevracht. De expediteurs ontvangen de aanvragen en kunnen hun product verkopen via ons systeem. We verplaatsen het proces van offline naar online, waardoor voor beide partijen veel tijd en geld wordt bespaard. MyFreight fungeert als neutrale partij. We hebben binnen korte tijd een logistieke marktplaats gecreëerd met gebruikers die honderden containers per maand versturen. Zij kunnen gemakkelijk zien welke partij het beste bij hen past. Voor de expediteurs genereren we gratis leads. Wij verbinden verlader en expediteur, operationeel gezien blijven wij overal buiten en ligt de volle verantwoordelijkheid bij de expediteur.

Waarin onderscheiden jullie je van digitale expediteurs, zoals Shypple?

Wij worden vaak met dat soort partijen verward. Shypple en Flexport zijn expediteurs net als bijvoorbeeld DHL. Het verschil met de traditionele expediteur is dat zij een mooi online dashboard hebben. De tarieven die ze daarin echter laten zien, zijn de tarieven die zij zelf onderhandeld hebben met de rederijen en luchtvaartmaatschappijen. Wij zijn geen expediteur. MyFreight zorgt ervoor dat je de juiste expediteur vindt voor jouw logistieke pakket. Wij vergelijken dus de traditionele expediteurs, maar ook met partijen zoals Shypple en Flexport.

Wat is de grootste uitdaging om dit idee succesvol te maken?

De uitdaging voor ons is duidelijk te maken dat we zelf geen expediteur zijn. Wij zorgen ervoor dat partijen op een juiste manier kunnen worden vergeleken. Alle expediteurs brengen een zending van A naar B. Of ze dat nou via een digitaal dashboard doen of op de ‘traditionele’ wijze, dat proces is hetzelfde. Wij helpen partijen bij het kiezen van de juiste partij daarvoor. Daarnaast zijn er in Europa ook bedrijven waarbij je direct transporttarieven kunt opvragen. Dit zijn echter standaard ad hoc-tarieven die vooraf zijn ingeladen. Voor de ervaren verlader, met meerdere zendingen per week, blijken deze tarieven niet gunstig te zijn. Bij ons ontvang je tarieven op basis van je jaarlijkse volume. Op het gebied van zeevracht hebben wij gebruikers die tussen de 50 en 5.000 TEU per jaar verschepen. Onze luchtvrachtgebruikers variëren tussen de 10 en 27.000 ton gewicht per jaar.

Wat is het verdienmodel?

Voor de verlader is het systeem gratis. Als expediteurs een lead verzilveren in de vorm van een boeking, dan vragen wij hun een vast bedrag. Dus een expediteur betaalt alleen bij ‘nieuwe klanten’. Wij richten ons op de massa, dus dit zijn enkele euro’s per zending.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Ik (Bos, red.) was bij een textielbedrijf verantwoordelijk voor het regelen van vervoer vanuit het Verre Oosten naar Nederland. Ik had elke keer te maken met verschillende expediteurs om te kijken wie de beste partij was om de containers te transporteren. David zat aan de andere kant bij een expediteur om offertes uit te brengen. We waren iedere maand allebei veel tijd kwijt aan dezelfde handeling. Dat is heel inefficiënt. Maar toch loonde het om iedere maand de prijzen te vergelijken omdat de tarieven zo ver uit elkaar lagen. Dat proces brengen we nu van offline naar online. Wij deden dat toen voor de zeevaart, bij luchtvracht zijn de verschillen nog groter.

Wie zijn de oprichters?

Dat zijn wij en onze investeerders: Niels en Lars Vlietman, de oprichters van MyParcel.nl – dat hebben ze verkocht aan PostNL – en nu de eigenaars van MyParcel.com.

Hoeveel startkapitaal heb je inmiddels opgehaald?

Dat houden we liever voor onszelf. Maar we hebben genoeg om de komende tijd door  te komen.

Wat zijn de activiteiten van de medewerkers?

We hebben twee developers en wij doen business development. Dus de activiteiten bestaan nu vooral uit het verder ontwikkelen van het platform en het aansluiten van partners. David richt zich vooral op de verladers en Maarten op de expediteurs.

Kun je een beetje aan developers komen? Want die kunnen natuurlijk overal aan de slag.

Onze developers werken met ons in hetzelfde bedrijf, daardoor zijn  de betrokkenheid en het enthousiasme groot. Onze ervaring is dat deze manier van werken developers meer voldoening geeft, aangezien zij in deze opzet vanaf het begin tot het eind bij het hele proces betrokken zijn. In andere gevallen werken ze tijdelijk aan een project. Voor een developer is het geweldig om te zien wat het resultaat is van het ontwikkelen van een bepaalde ‘feature’.

Wat zijn je toekomstplannen? Waar sta je over twee jaar?

Ons product is ontzettend schaalbaar. De ambitie is om dan uitgebreid te zijn binnen Europa, met name Duitsland. En uiteraard hopen we dat er dan ook veel meer partijen die met ons werken. We hebben nu rond de veertig expediteurs en zeventig verladers. Dat zijn wel grote partijen met veel volume; er worden nu per maand zo’n 900 containers via ons systeem aangevraagd.

Welke lessen heb je onderweg geleerd?

Het is heel belangrijk dat je de juiste mensen om je heen verzamelt. Wij weten alles van de processen, onze investeerders hebben geholpen met het inrichten van de IT-ontwikkeling en met de vertaling van idee naar product. Zo weten we nu hoe belangrijk het is kleine stapjes te nemen. Je moet ook heel goed luisteren naar feedback van de gebruikers.

Bedrijfsnaam: MyFreight
Platform live sinds: januari 2019
Aantal werknemers: 4
Verwachte omzet 2019: € 150.000
Gedane investering: doen we geen uitspraak over. Bestaat vooral uit salaris om het platform te ontwikkelen