Rotterdam springt er volgens de onderzoekers vooral bovenuit door de combinatie van zeehavenlogistiek en nationale en versdistributie. ‘De regio zal vanwege de aanwezigheid van de zeehaven ook op langere termijn aantrekkelijk blijven voor specifieke warehouses, bijvoorbeeld gekoppeld aan een relatief grote afvoer via feeder/shortsea over zee.’

BCI wijst er verder op dat het ‘opmerkelijk’ is dat Rotterdam-Rijnmond ook op het thema arbeidsmarkt goed scoort. ‘De redenen zijn het relatief grote reservoir aan arbeidskrachten en de verschillende aanwezige logistieke opleidingen.’

Brabant en Limburg

De plaatsen 2, 3 en 4 op de ranglijst worden ingenomen door de logistieke hotspots West-Brabant, Midden-Brabant en Noord-Limburg. De Brabantse regio’s scoorden daarbij iets beter dan de regio Venray/Venlo doordat ze centraler liggen in Nederland ‘en daardoor aantrekkelijker zijn voor nationale distributie’.

Als locatie voor Europese distributiecentra doen de drie logistieke hotspots niet veel voor elkaar onder, stelt Buck. ‘Deze drie regio’s zijn ook voor e-commerce operaties erg interessant, ook omdat er veel ‘feeling’ met logistiek onder de beroepsbevolking is.‘

Amsterdam

De regio Amsterdam komt op de ranglijst eerst op een zesde plek terecht. Dat komt vooral doordat de regio door ruimtegebrek minder aantrekkelijk is voor de ontwikkeling van grotere logistieke districentra, aldus Buck.

De top-10 van logistieke hotspots in Nederland:

  1. Groot-Rijnmond
  2. West Noord-Brabant
  3. Midden Noord-Brabant
  4. Noord-Limburg
  5. Zuidoost Noord-Brabant
  6. Groot-Amsterdam
  7. Arnhem-Nijmegen
  8. Noordoost Noord-Brabant
  9. Utrecht
  10. Zuidwest-Gelderland