Peter van Donk, vestigingsmanager van City Hub Utrecht: ‘Het is voor logistieke dienstverleners bijna niet meer te doen om in binnensteden goederen af te leveren. Afgezien van de irritatie die de vele vrachtwagens en bestelwagens bij de lokale bewoners opleveren, zorgen de verkeersopstoppingen ook voor een aanzienlijke belasting van het milieu. Voor de chauffeurs zijn strakke planningen bijna niet meer haalbaar.’

Bundeling van transportstromen

City Hub vangt het transport op in een hub aan de stadsrand. Goederen worden daar gebundeld – groot en klein, van verschillende distributeurs – en met elektrische wagens en elektrische duwboten naar het stadscentrum van Utrecht gebracht.

Verschillende bedrijven maken al gebruik van de opslag- en overslagfaciliteiten van de Utrechtse City Hub-vestiging: ‘De vrachtwagen van Wasserij Best reed voorheen drie keer per week vanuit Amsterdam de Utrechtse binnenstad in om hotels en restaurants te beleveren. Nu brengen ze het wasgoed eens per week naar onze hub aan de rand van Utrecht. Wij brengen vervolgens de juiste hoeveelheid linnen op het juiste moment bij de horeca’, licht Van Donk toe. Naast de hotels beleveren de elektrische voertuigen bijvoorbeeld ook modezaken in de binnenstad.

Oppervlak

City Hub Utrecht heeft inmiddels een halfjaar op proef gedraaid. Na een publieke crowdfundingcampagne bestrijkt de vestiging inmiddels een oppervlak van 4800 vierkante meter. Naast de distributiefunctie vervullen de slimme magazijnen aan de rand van de stad ook een opslag- en kantoorfunctie. ‘Ondernemers kunnen veilig hun spullen of magazijnvoorraad bij ons stallen. Daarnaast bieden we kantoorunits en zzp-werkplekken aan.’