Wat is je elevator pitch in een paar zinnen?

Wij geloven in een volgend avontuur voor dode voorraad. Hierdoor gaan de koper én verkoper erop vooruit en wordt de aarde ontlast. Stocklife zorgt dat de producten met de juiste klanten worden verbonden en dat alles wordt geregeld, inclusief transport.

Welk probleem los je daarmee eigenlijk op?

Er zit veel dode voorraad bij bedrijven. Daar wordt niets mee gedaan omdat er geen tijd voor is. Wij maken foto’s van de voorraad en zorgen dat de producten makkelijk kunnen worden verkocht. Daardoor lossen we het ruimteprobleem op van de verkoper en verbeteren zijn cashflow.

Bij welke productgroepen verwacht je dat hier veel animo voor is?

Bedrijven met veel dode voorraad zijn actief in de kleding, food, auto-onderdelen en productiebedrijven, zoals tuinmeubelen die niet meer ‘in zijn’. Je kunt die voorraad vaak niet aan particulieren kwijt omdat de aantallen te groot zijn.

Wat is de grootste uitdaging om dit idee succesvol te maken?

Dat is om voldoende partners te vinden. Dus verkopers en handelaren. We moeten vraag en aanbod op elkaar laten aansluiten, dus hebben beide partijen nodig. Mensen die willen verkopen zijn heel enthousiast. We zijn nu op zoek naar handelaren die grote partijen willen opkopen. Eind deze maand gaat het platform live.

Wat is het verdienmodel?

We rekenen een percentage van de verkoopprijs als fee. Dat percentage is afhankelijk van het volume, dat gaat via staffels. Daarvoor handelen we de verkoop af en verzorgen het transport tot aan de deur. Dat doen we via ons eigen transportbedrijf. Kopers bieden anoniem, zodat de verkoper de beste prijs krijgt. Dat is inclusief transport. Overigens gaat alles anoniem, dus de koper en verkoper weten van elkaar niet wie ze zijn.

Hoe ben je op het idee gekomen?

We zagen vaak in de praktijk bij warehouses dat er zoveel retourgoederen terugkomen van internetbestellingen, die blijven maar in een hoek staan. Toen kwamen we op het idee om iets met dode voorraad te doen.

Wie zijn de oprichters? Wat is hun achtergrond?

Ik, Johan Senders en Debbie Eijkemans. Ik ben afkomstig uit het transport en logistiek bij grote dealerbedrijven. Senders heeft een eigen transportonderneming met 75 trekkende eenheden. Eijkemans komt uit de retail.

Hoeveel startkapitaal heb je inmiddels opgehaald? En bij wie?

We hebben het platform met eigen vermogen ontwikkeld, dus we zijn zelf de investeerders.

Wat zijn de activiteiten van de medewerkers?

Klanten bezoeken. Zij moeten weten dat wij er zijn, dus het belangrijkste is nu om meer bekendheid aan het platform te geven.

Wat zijn je toekomstplannen? Waar sta je over 2 jaar?

We hebben zeker twee jaar nodig om ons in Nederland op de kaart te zetten. Daarna gaan we uitbreiden in de hele Benelux en eventueel verder. We gaan dus eerst ervaring opdoen en daarna opschakelen om ook internationaal te groeien.

Wie zie je als concurrent?

Misschien nu nog een beetje Marktplaats, maar die richt zich vooral op particuliere kopers. Dus de enige concurrenten zijn eigenlijk de grote opkopers van bedrijven. Maar eigenlijk zijn dat straks partners, want we kunnen dat voor hen veel efficiënter doen.

Welke barrières heb je moeten slechten om hier te staan? Welke lessen geleerd?

Het lastige voor nu is om te kijken waar we ons als eerste op gaan richten, dus wat is het laaghangend fruit dat bedrijven willen aanbieden? We hadden niet verwacht dat er uit het marktonderzoek bleek dat er ook veel dode voorraad bij productiebedrijven ligt. Die maken bijvoorbeeld houten meubels of kleding in opdracht van een klant. Maar dan wordt het niet afgenomen omdat de klant failliet gaat. Of de klant wil opeens lagere aantallen. In het begin hadden we dat niet verwacht, maar nu richten we ons ook op hen om te kijken of wij het kunnen verkopen.

Bedrijfsnaam: Stocklife
Oprichtingsdatum: december 2018
Aantal medewerkers: 4
Verwachte omzet dit jaar: € 100.000 – 200.000
Gedane investering: € 50.000