In samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam is het supply chain planningsbedrijf Ab Ovo, begonnen met een onderzoek om de intermodale keten zelforganiserend te maken. Kusters is directeur Business Innovation bij het bedrijf en hij presenteert samen met onderzoeker Jeroen Vester dit onderzoek in een workshop op 28 maart 2019 tijdens het Freight & Terminal Forum.

De beschikbaarheid en kwaliteit van realtime gegevens voor de transportsector groeit. Deze gegevens worden verzameld in ERP-producten zoals 4RC (een cloud Rail Cargo System) en maken het mogelijk om planning- en toewijzingsbeslissingen real-time en ‘object’-georiënteerd te maken, legde Kusters uit.

‘Er is al veel technologie beschikbaar voor zelforganiserende logistiek, zoals GPS, IoT, algoritmen, clouds etc. Maar hoe communiceren de verschillende componenten met elkaar? Welke vragen moet de lading aan de wagons stellen? Wat is de gewenste informatie? Welke logica wordt gevolgd en tot welke dialoog leidt dat?’ Dit zijn enkele vragen die het onderzoeksteam wil beantwoorden.

Logica

Ook de logica is al beschikbaar, maar wordt nu door de planner op kantoor toegepast, met de ondersteuning van de benodigde software en een planningssysteem, legt hij uit. ‘Een deel van deze logica en planningsregels of beslissingen kunnen door de lading of wagon zelf worden toegepast. Maar wat betekent dat?’

‘In ons onderzoek kijken we vooral naar wat logisch is. Welke beslissingen maak je centraal vanuit een netwerkperspectief en welke beslissingen kan of moet je plaatsen bij het object of de implementatie? Dit kan ook per bedrijfsmodel verschillen. Iemand die wagons bezit, zal hoogstwaarschijnlijk anders beslissen dan een intermodale operator zonder eigen wagons.’

Niet óf, maar hoe snel

Volgens Kusters is de vraag niet óf dit gebeurt, maar eerder hoe snel. ‘Het concept is zeker haalbaar’, betoogt hij. ‘Dat is zeker belangrijk voor bestaande spelers in de intermodale markt. Als ze niet investeren in zelforganiserende en logistieke IT- en bedrijfslogica, veroorzaken andere partijen disruptie en creëren nieuwe rollen. Bestaande partijen zijn dan ‘slechts’ aanbieders van assets.’

Het onderzoek zal in vier jaar worden afgerond. Het omvat verschillende subprojecten met pilots en businesscases. ‘Ik verwacht dat we drie keer per jaar updates en resultaten presenteren’, aldus Kusters.

Ben je geïnteresseerd in deze workshop of wil je deelnemen aan de discussie? Registratie is gratis. Registreer eerst voor het Freight & Terminal Forum, Expo. Daarna ga je naar het workshopprogramma en selecteer je de workshop die je wilt bezoeken.

Datum: 28 maart 2019
Tijd: 12:15 – 13:00 uur