Het is de zoveelste blunder in het regelen van extra transportcapaciteit tussen Groot-Brittannië en het Europese vasteland, dat moet dienen om in geval van een No Deal Brexit vertragingen zoveel mogelijk te beperken. Gevreesd wordt dat door de plotse invoering van nieuwe douaneprocedures lange files in de havens zullen ontstaan.

Overheidsvertegenwoordigers hebben tegenover de BBC bevestigd dat er extra betalingen nodig zijn om de voorbereidingskosten van de veerdiensten te dekken. Brittany Ferries heeft bijvoorbeeld al grote kosten gemaakt voor de extra brandstof en mankracht. De veerdienstoperator heeft 20 extra wekelijkse afvaarten gepland en 20.000 passagiersreserververingen omgeboekt om het Ministerie van Transport te accomoderen. Die kosten moeten gecompenseerd worden, schrijft de krant.

In een reactie tegen de BBC stelt het Ministerie van Transport dat ‘de regering er altijd helder over is geweest dat capaciteit die niet wordt gebruikt kan worden terugverkocht aan de markt’.

Uitstel

Het Britse parlement stemde vorige week vóór uitstel van Brexit, maar de EU moet daar nog mee instemmen. Zonder een nieuwe overeenkomst tussen Groot-Brittannië en de EU moet Groot-Brittannië juridisch gezien de EU per 29 maart zonder deal verlaten.

Blunders

De inkoop van de extra kanaalcapaciteit door de Britse regering is, op zijn zachtst gezegd, rommelig verlopen. Het Ministerie van Transport schakelde voor meer dan 100 miljoen pond DFDS, Brittany Ferries en Seaborne Freight in om extra afvaarten op te zetten om een logistieke chaos in geval van een No Deal Brexit te voorkomen. Kort na het gunnen van die opdracht bleek dat Seaborne Freight helemaal geen ferries heeft, noch de trackrecord waaruit blijkt dat zij de nodige transporten kunnen verzorgen.

De regering wist het contract met Seaborne Freight te annuleren, maar het kwam de Britse transportminister Chris Grayling internationaal op forse kritiek te staan.

Tegelijkertijd leidde de aanbesteding direct tot een rechtszaak van Eurotunnel, die vond dat het ook benaderd had moeten worden voor de transportopdracht. Het bedrijf heeft immers jarenlang een veerdienst tussen Frankrijk en Engeland onderhouden, het voormalige MyFerryLink, die op last van de Britse mededingingsautoriteit is gestaakt. De regering en Eurotunnel hebben de rechtszaak voor 33 miljoen pond geschikt.