Wat is je elevator pitch in een paar zinnen?

UTURN richt zich op meer efficiëntie in het transport. Dat doen we door een simpele app die vervoerders ondersteunt in het vinden van nieuwe opdrachten tot aan betalingen op hun rekening. Voor opdrachtgevers van lading bieden we meer flexibiliteit, meer capaciteit en een sneller proces. En minder lege kilometers betekent een positief effect op de wereld om ons heen, een win-win-win.

Welk probleem los je daarmee eigenlijk op?

De lege kilometers door een niet-optimale planning. En we zorgen ervoor dat je als opdrachtgever met één druk op de knop ruim 425 vervoerders aanspreekt in plaats van belletjes en mails naar allerlei partijen om capaciteit te vragen. Wij zorgen voor de rest.

Waarin onderscheid je je van bestaande diensten?

We werken met no cure-no pay. Vind je geen oplossing, dan hoef je ook niet te betalen. We focussen op containers. Ons rating-model zorgt ervoor dat zowel opdrachtgever, locatie als transporteur beoordeeld worden. Je weet dus als transporteur of de locatie alles op orde heeft, zodat de auto snel geladen kan worden. En als opdrachtgever weet je hoe betrouwbaar de transporteur is, zonder dat je er ooit zelf mee gewerkt hebt.

Waarom focus je op wegtransport met zeecontainers?

We hebben een pilot gedaan met Unilever. Toen zijn we heel Europa doorgegaan met koel/vriestransport. Maar we merkten dat we op te veel vlakken tegelijkertijd bezig waren. Het is beter om focus te hebben op één transporttype en regio. We hebben gekozen voor containers omdat dit transport gestandaardiseerd is. Dat is voor een platform heel belangrijk. Als je kijkt naar vloeibare levensmiddelen heb je hele andere uitdagingen dan een container. Daarnaast verwachten wij dat containers over de weg een steeds grotere rol gaan spelen, net als bij zeevracht. Waarom zou je een container die je ergens gelost hebt niet meteen gebruiken om wat FTL-pallets (full truck load, red.) te laden voor een binnenlands ritje, voordat je hem weer terugzet op de terminal? Wij verwachten bovendien dat transport steeds intermodaler wordt. Dan heb je op steeds meer plaatsen een inland terminal. En daar kunnen we alle chauffeurs van die regio bij ons platform aansluiten, zodat zij het last-mile vervoer van de containers efficiënt kunnen uitvoeren. Dat is ook een grote stap om het chauffeurstekort op te lossen. Zij hoeven niet eindeloos op de wagen te zitten, maar kunnen in hun eigen regio rijden en zijn ‘s avonds weer thuis.

Heb je ook koppelingen met TMS-systemen?

We richten ons vooral op de eigen rijders. Die hebben vaak geen TMS (transport management systeem, red), maar rijden voor een groot transportbedrijf. Dus we hebben onze eigen app waar zij alles mee kunnen doen. Nieuwe opdrachten vinden, biedingen doen, ritten afronden, documentatie delen, noem maar op. Zodra een rit is afgerond, betalen wij gegarandeerd binnen dertig dagen. Met de UTURN-mobiele app hebben ze geen TMS meer nodig. We maken het heel simpel. Een vervoerder kan met drie drukken op de knop een opdracht accepteren van een opdrachtgever die hij nog nooit gesproken of gezien heeft, maar die wel perfect in zijn planning past. Na het succesvol uitvoeren van het transport krijgt hij automatisch het geld op zijn rekening. Eigen rijders hebben dus opeens een tool waarmee ze zowel hun commercie als hun administratie kunnen doen. Maar ook de planner van een grotere transporteur kan zich bij ons aansluiten. Op ons webportaal kan hij net zo simpel extra ritten pakken om de gaten in zijn planning op te vullen.

Wat is de grootste uitdaging om dit idee succesvol te maken?

Het bekende platform kip-ei verhaal. Je moet continu beide kanten aanvullen qua hoeveelheid vervoerders én opdrachten. We hebben ruim 425 vervoerders aangesloten, van groot tot klein. We zitten nu op zo’n driehonderd orders per maand, in de zomer moeten dat er zo’n duizend zijn.

Wat is het verdienmodel?

Veel platforms proberen aan beide kanten geld te verdienen, zowel bij de opdrachtgever als de transporteur. Dat vinden wij niet eerlijk. De opdrachtgever is de enige die geld in het verhaal brengt. Als je geld vraagt aan een vervoerder, zal hij zijn ritprijs gaan verhogen met dat bedrag. Dus wij vragen de opdrachtgever een vast bedrag van 3 tot 10 euro voor een match, afhankelijk van het soort rit. We doen niet aan percentages, omdat het voor ons niet uitmaakt wat de ritprijs is. Onze kosten blijven gelijk.

Wie zijn de eigenaren? Wat is hun achtergrond?

Ubbo Hempenius, hij is ook de aandeelhouder van H&S Group. UTURN is ooit begonnen als project binnen dat bedrijf. De andere eigenaar is Timo Huges, oud-directeur van NS en de huidige CEO van H&S Group. Dat zijn handige connecties met goede netwerken. We staan tegenwoordig op eigen benen en opereren volledig onafhankelijk van H&S. Ik ben general manager en mijn achtergrond is technische bedrijfskunde met een focus op supply chain management. Daarnaast heb ik werkervaring als planner bij een transportbedrijf.

Welke barrières heb je moeten slechten om hier te staan? Welke lessen heb je geleerd?

We hebben gemerkt dat opdrachtgevers erg huiverig zijn om hun huisvervoerder op te geven. Wij kunnen geen garanties geven dat een opdracht die op ons platform is geplaatst ook wordt geaccepteerd, we hebben immers geen eigen wagens. Maar een huisvervoerder kan ook niet altijd garanties afgeven, dus dan heb je het over schijnzekerheid. Je hebt alleen de garantie dat een huisvervoerder zijn best voor je gaat doen en daar betaal je voor. Maar de performance is nooit 100%. Als heel Nederland vast staat vanwege de sneeuw, zal de huisvervoerder een rit ook niet kunnen uitvoeren, maar een van onze vervoerders misschien wel. Dat gevoel van garantie komt door vertrouwen en dat moeten wij nog opbouwen.

Hoe staat het dan met jullie prestatie?

Van de ritten die op ons platform komen, wordt 98% gematcht. Daarbij is gemiddeld binnen achttien minuten al een bod geplaatst dat gelijk is aan de richtprijs. We stimuleren en helpen opdrachtgevers overigens om een reële richtprijs te hanteren. Want als je te laag gaat zitten, komen er geen biedingen binnen. En als transporteurs het vanwege efficiëntie goedkoper kunnen, gaan ze toch wel onder je prijs bieden. Daarbij zijn we geen veilinghuis, dus alleen de opdrachtgever kan de biedingen zien. We willen niet dat transporteurs tegen elkaar op gaan bieden. Niemand is erbij gebaat als zij onder de kostprijs gaan rijden. Er vinden dus geen onderhandelingen plaats, daar moet de markt nog aan wennen.

Bedrijfsnaam: UTURN BV
Oprichtingsdatum: 1-1-2017
Aantal werknemers: 6 fte
Verwachte marge dit jaar: 150.000 euro
Gedane investering: 1 miljoen euro

Uw start-up ook in deze rubriek?
Wilt u ook met uw logistieke start-up in aanmerking komen voor deze rubriek? Stuur dan een e-mail naar: bart.pals@nieuwsbladtransport.nl