DSV zou met de overname van Panalpina mondiaal de derde expediteur worden na DHL en K+N. Dat zou een van de redenen zijn voor K+N om zich ook te mengen in de biedingstrijd.

De grote netwerkexpediteur heeft eind vorig jaar al interesse getoond in de landgenoot en analist Olivetree Financial zegt tegenover het Britse logistieke blad The Loadstar dat ‘het moeilijk voorstelbaar is’ dat K+N de stap van DSV ‘passief zal gadeslaan’. Andere kandidaten voor een overname zouden CH Robinson, XPO, Sinotrans, Nippon Express, KWE en Yusen Logistics zijn.

Afscheid

De grote belangstelling voor Panalpina is deels te verklaren door de magere financiële resultaten van de expediteur. Maar het heeft ook te maken met het feit dat bestuursvoorzitter Peter Ulber, die altijd over de zelfstandige koers van Panalpina heeft gewaakt, in mei van dit jaar vertrekt. Dat naderend afscheid, deels afgedwongen door de activistische aandeelhouder Cevian, maakt van Panalpina een potentiële overnamekandidaat, aldus Olivetree.

Daarnaast is Ceva Logistics door de acquisitie eind vorig jaar door CMA CGM als mogelijke overnamekandidaat uit de markt verdwenen. Wie nu nog een grote slag wil slaan in de sector moet dan ook aan de deur van Panalpina kloppen. Daarbij komt nog dat investeerders snel geld kunnen verdienen met een overname van de Zwitserse expediteur. Consultant Jeffries rekent op een rendement per aandeel van 10% over drie jaar, waarbij wordt uitgegaan van een synergie-effect van 350 miljoen Zwitserse frank.

Lees ook: DSV brengt overnamebod uit op Panalpina