De groep data-analisten bij logistieke dienstverleners wordt steeds groter. Bedrijven zijn beter in staat om op basis van concrete cijfers te berekenen en te onderbouwen op welke gebieden zij écht toegevoegde waarde leveren (en zich dus onderscheiden van de concurrentie). Daardoor kunnen de marges op de juiste activiteiten verhoogd worden. Er zal steeds meer afscheid worden genomen van verlieslatende klanten. Deze ontwikkeling wordt mogelijk gemaakt door zowel de groeiende groep data-analisten als de ontwikkeling van betere software-tools.

Elektrisch rijden

De doorbraak van elektrisch rijden laat nog even op zich wachten, net als waterstof. In 2019 nemen wel steeds meer bedrijven een aantal elektrische trucks in gebruik als proef, met name voor stadsdistributie. Dit zal echter vanwege de blijvende onzekere business case slechts op marginale schaal het geval zijn. De langzame groei opent wel de ogen van de politiek, die hierdoor wellicht wat meer open zal staan voor andere milieuvriendelijke innovaties dan elektrisch rijden, zoals de inzet van grotere voertuigen (LZV, dubbele trailers), modal shift en verdere ketenoptimalisatie.

De robotisering in de distributiecentra zal dit jaar grootschalig doorbreken. De ontwikkelingen gaan namelijk zo snel, dat niet alleen grote kapitaalkrachtige warehouse-operators de investeringen voor hun rekening nemen, maar ook de kleinere spelers investeren. De ontevredenheid van werknemers over de in hun ogen toenememende kaalslag van de arbeidsomstandigheden en de beperkte beschikbaarheid van personeel zullen de automatisering verder versnellen.

Concurrentie

Economisch zal het een goed jaar worden voor bedrijven die zich kunnen onderscheiden en daar ook de juiste prijs bij kunnen onderbouwen op basis van data. Transporteurs die zich niet kunnen onderscheiden, zullen echter steeds meer last hebben van toenemende concurrentie en prijserosie. Kortom: de sector wordt gezonder, mits een onderneming weet waar hij écht waarde toevoegt aan de keten.

Lees ook de andere vooruitblikken: