5 juli: Vertraging bouw van Zeesluis Amsterdam

De nieuwe Amsterdamse zeesluis zal met een extra vertraging van ruim twee jaar ‘naar verwachting eind januari 2022’ worden opgeleverd. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) deze week in een brief aan de Tweede Kamer gemeld. Het slechte nieuws voor de Amsterdamse havengemeenschap is het directe gevolg van de ontwerpfouten die eind vorig jaar bij de bouw van de sluis werden geconstateerd. Daardoor zijn er ingrijpende aanpassingen nodig in de constructie van de deurkassen, waarin de immense sluisdeuren komen te hangen. BAM en VolkerWessels hadden begin dit jaar al 140 miljoen euro gereserveerd voor de tegenvallers. Zij hebben nu een extra voorziening van 60 miljoen euro genomen. Daarmee komt de totale strop voor de bouwers uit op 200 miljoen euro. Dat is bijna de helft van de totale kale bouwsom van 526 miljoen euro.

17 juli: Warwick doet bod op alle aandelen van railgigant VTG

In het Europese spoorvervoer is een grote overname in aantocht. Investeerder Warwick, onderdeel van zakenbank Morgan Stanley, heeft een bod uitgebracht op alle aandelen in het Duitse VTG, de grootste Europese verhuurder van goederenwagons. VTG komt daardoor in handen van Warwick Holding. De koper, die zelf al 29% van de aandelen in VTG bezat, kan daaraan 20% van belegger Klaus-Michael Kühne toevoegen en heeft een bod uitgebracht op de resterende 51% van de uitstaande aandelen. Het bod bedraagt 53 euro per aandeel en ligt daarmee een euro onder de beurskoers van het aandeel VTG van begin deze week. Daarmee waardeert Warwick de acquisitie op rond 1,5 miljard euro. VTG, gezeteld in Hamburg, heeft een vloot van ongeveer 80.000 spoorwagons voor het vervoer van bulkgoederen in tanks en chemicaliën. Het bedrijf is ook actief in vlootbeheer voor derden en is zelf als operator een grote speler in tankvervoer over het spoor en de weg. Topman Heiko Fischer van VTG sprak van een bod dat niet voldoende recht zou doen aan de intrinsieke waarde van het concern. Dat zorgde echter niet voor een verhoging. Aan het einde van dit jaar werd Warwick met een belang van ruim 70% meerderheidsaandeelhouder in VTG. Daarmee is de overname geslaagd.

7 augustus: Laag water: Deventer gooit de haven dicht

Deventer heeft per direct de sluis van de binnenvaarthaven in die gemeente gesloten, omdat de deuren het dreigen te begeven door de lage waterstand in de IJssel. Vijf binnenschippers zitten daardoor vast in de haven van Deventer en kunnen pas een maand later weer weg. Door een zogeheten ‘noodschutregime’ konden de sluisdeuren toen tijdelijk weer open.
Het lage water in de rivieren zou de rest van het jaar flinke invloed hebben op de capaciteit van de binnenvaartsector, omdat de schepen maar gedeeltelijk beladen konden worden. Hierdoor steeg de spotprijs naar forse hoogtes en kwam zelfs de belevering van tankstations in gevaar. Om de waterafvoer te beperken en verzilting tegen te gaan, gold bij veel sluizen in de
zomer een ‘aangepast schut-regime’, wat leidde tot lange wachttijden voor schippers.

15 augustus: Mooy Logistics is failliet

Transportbedrijf Mooy Logistics BV is failliet. Het bedrijf heeft 253 personeelsleden. De vervoerder leed vanaf 2011 jaarlijks verlies. H.Z. Logistics nam in november 2016 een meerderheidsbelang en startte een reorganisatie. Dat mocht niet baten. Logistiek dienstverlener Mooy is gespecialiseerd in transport van voornamelijk fruit, groenten, bloemen en planten. Het grootste deel van de activiteiten wordt na het faillissement overgenomen door het Oostenrijkse Gartner en VDH uit Moerdijk.

5 september: Geen uitstel van zwavelcap

Secretaris-generaal Kitack Lim van de International Maritime Organization (IMO) heeft opnieuw benadrukt dat er geen uitstel van de zwavelcap komt, maar dat die per 1 januari 2020 wordt ingevoerd. ‘De ingangsdatum van de nieuwe zwavellimiet geeft een duidelijk signaal dat de scheepvaart vastberaden is om aan haar milieuverplichtingen te voldoen. Focus van de IMO en de sector moet nu liggen op de consistente, wereldwijde implementatie van de nieuwe limiet’, aldus Lim. Voorzitter Esben Poulsson van de overkoepelende redersorganisatie ICS zei ‘te accepteren’ dat uitstel geen mogelijkheid is en dat het nu belangrijk is om te overwegen dat reders per midden volgend jaar al nieuwe zwavelarme brandstof moeten gaan inkopen. De nieuwe maatregel kost rederijen die op laagzwavelige brandstof gaan varen jaarlijks twee miljard dollar extra aan bunkerkosten. Vanwege de hoge kosten van de nieuwe brandstof kiezen steeds meer reders daarom nu toch voor de eerder impopulaire scrubber, waardoor de hoogzwavelige stookolie gebruikt kan blijven worden.

13 september: ‘Nederlandse verladers niet voorbereid op Brexit’

Langzaam begint het besef door te dringen dat de aanstaande Brexit wel eens tot grote problemen bij verladers en vervoerders kan leiden. Minder dan een op de vijf verladers die zakendoen met het Verenigd Koninkrijk, bereidt zich voor op de impact van de Brexit. De logistieke keten, van verlader tot vervoerder, heeft nu nog niet te maken met douaneverplichtingen als het gaat om handel met het VK. Echter, als gevolg van het Britse vertrek uit de EU moeten hun processen opnieuw worden ingericht. De douane roept iedereen op nu alvast in actie te komen en de benodigde registraties op te starten. Zelf krijgt de dienst er de komende tijd negenhonderd medewerkers bij. De aanstaande scheiding tussen de EU en het VK zal de rest van het jaar boven de markt blijven hangen, zonder enige duidelijkheid. Zelfs nu is er nog altijd geen zekerheid of de Britten gaan instemmen met het akkoord dat premier Theresa May heeft gesloten met de EU. Er is dus nog altijd kans op een ‘harde Brexit’.

19 september: Maersk integreert deel Damco in organisatie

Maersk integreert zijn logistieke tak Damco Supply Chain Services in de divisie Ocean Product van Maersk Line. Moederbedrijf A.P. Moller-Maersk heeft bevestigd dat per 1 januari een eind komt aan de zelfstandige status en dat alle diensten vanaf dat moment onder de naam Maersk verkocht zullen worden. ‘Dit zorgt voor een verbeterde klantervaring met minder overlappingen en een uitgebreidere dienstverlening’, meldt het Deense transportconcern. Volgens topman Skou is het doel van de integratie niet om in de kosten te snijden door het aantal werknemers te verminderen. ‘We willen onze activiteiten laten groeien door onze klanten meer keus te bieden en we hebben bekwame en moedige mensen nodig om daarin te slagen.’ Vincent Clerc wordt de nieuwe topman, maar krijgt de positie van chief commercial officer van Maersk.

Wat gebeurde er nog meer in het derde kwartaal?

  • Odfjell verkoopt olie­terminal Rotterdam aan Koole
  • North Sea Port boekt recordoverslag in eerste halfjaar
  • Amsterdam moet ruim 2 jaar langer wachten op nieuwe zeesluis
  • Proef met pakketdrone in Rotterdam
  • Haven van Antwerpen boekt beste halfjaar ooit
  • Blankenburgverbinding komt er
  • Lege pompen door droogte en chauffeurstekort
  • Chauffeurs klagen over snikhete cabine
  • London P&I Club opent kantoor in EU wegens Brexit
  • Droogte begint te knellen voor binnenvaart
  • Rotterdam: fors minder bulk, maar meer containers
  • Schade olielekkage ‘Bow Jubail’ in de Botlek 80 miljoen euro
  • Uber parkeert ontwikkeling zelfrijdende vrachtauto’s
  • ‘Daling NL op logistieke ranglijst Wereldbank is teleurstellend’
  • Waterpeil Rijn nadert kritieke grens
  • PostNL neemt afscheid van buitenlandse dochters
  • DP World koopt Unifeeder
  • Deventer gooit haven dicht wegens laagwater
  • Odfjell neemt verantwoordelijkheid voor olielekkage
  • Miljoenenstrop olieramp dreigt voor haven Rotterdam
  • Mooy Logistics failliet verklaard
  • Instorten Morandi-brug in Genua kost 43 levens
  • Maersk stuurt eerste containerschip via Poolroute
  • ‘Uitdieping Elbe kan beginnen’
  • Waterstand Rijn: dieptepunt lijkt voorbij
  • Inval bij Van Wanrooy Transport
  • Activiteiten Mooy geografisch gesplitst
  • IMO-topman herhaalt: er komt geen uitstel van zwavelcap
  • Logistieke start-up Synple stopt ermee
  • ‘Dagen van merk Damco lijken geteld’
  • Volvo presenteert zelfrijdende platte truck
  • Hyundai komt met nieuwe waterstoftruck
  • Schiphol ziet aantal vrachtvluchten weer fors krimpen
  • Failliet Mooy Logistics voor 3,96 miljoen euro verkocht
  • Maersk bevestigt einde Damco als zelfstandig bedrijf
  • Nog dit jaar eerste zelfrijdende trein op Betuweroute
  • ‘Venta Maersk’ voltooit als eerste containerschip de Arctische route
  • ‘Offshore-rederijen massaal in nood’
  • Opnieuw offshore-windproject naar Eemshaven
  • Miljoenen voor verduurzaming wegtransport, binnenvaart en spoor
  • Railvervoer Genua kan worden hervat
  • Drie rechtszaken tegen abrupt gestopt Dikken Transport
  • ‘Terminalbedrijf Euroports in etalage gezet’
  • Maersk-schepen mijden Rotterdam vanwege arbeidsonrust bij APMT
  • AirBridgeCargo kiest definitief voor Luik
  • Overslag Antwerpse haven plust 6% in eerste negen maanden
  • Huiszoekingen bij Belgische transport­bedrijven
  • Blankenburgtunnel wordt Maasdeltatunnel en is in 2024 klaar
  • Eerste LNG-bunkering van zeeschip in North Sea Port
  • Nederlands transportnetwerk beste van Europa
  • Dit jaar al 200 inklimmers in Moerdijk
  • Brussel wil einde aan wirwar milieuzones