13 april: Scheepvaartsector omarmt ‘Parijs’

Na jaren van verhitte debatten is binnen de Internationale Maritieme Organisatie IMO een klimaatakkoord overeengekomen. De scheepvaart wil haar totale CO2-uitstoot in 2050 met ‘minstens 50%’ hebben teruggedrongen. Dat is een compromis, maar het toont wel ambitie. De aangenomen strategie bevat naast de harde doelstelling van ‘minstens 50%’ beperking van de totale CO2-uitstoot namelijk ook het doel ‘om te werken richting een volledige uitfasering van broeikasgassen’. Daarnaast moeten schepen energiezuiniger worden en moet de CO2-uitstoot per transport, bijvoorbeeld gemeten in tonkilometer, in 2030 met 40% verminderd zijn ten opzichte van 2008 en wordt er gestreefd naar een 70% reductie in 2050. Dat is ambitieuzer dan voorstellen uit de sector zelf.

3 mei: ‘Stekker is al uit de local rule getrokken’

In mei verschijnen de eerste signalen dat de Nederlandse slotcoördinator (ACNL) de local rule voor vrachtvluchten op Schiphol zou hebben afgeschoten. Een maand later keurt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) de local rule definitief af. Volgens de regeling zouden onbenutte slots op Schiphol voor 25% toevallen aan de vrachtsector als compensatie voor het eerdere verlies aan vrachtvluchten. Dat brengt echter het risico met zich mee dat Schiphol het maximum van 500.000 vliegbewegingen zal overschrijden. De Nederlandse luchtvrachtsector eist later in het jaar in de nieuwe luchtvaartnota 2020-2050 een duidelijke beleidsvisie voor de vrachtmarkt.

22 mei: Invoering van bunkertoeslag

MSC voert per direct een tijdelijke noodbunkertoeslag in op alle handelsroutes, in reactie op de snel stijgende olieprijs. Maersk Line en CMA CGM volgen na een week, de overige rederijen later in het jaar. De verladers protesteren maandenlang tevergeefs tegen de invoering van de bunkertoeslag. Zij zien de kosten voor het versturen van een zeecontainer vanuit Rotterdam naar Shanghai met ruim 10% oplopen. Ook Nederlandse verladers verzetten zich tegen de uitzonderlijke noodtoeslag. ‘Die wekt verbazing en is niet goed onderbouwd. De rederijen moeten meer inzicht bieden’, reageert een woordvoerder van verladersorganisatie Evofenedex.

30 mei: Minimale call size van 30 containers in Antwerpen

De haven van Antwerpen maakt bekend om later in het jaar een minimale call size van 30 containers in te voeren voor de afhandeling van de containerbinnenvaart. Dat is onderdeel van een pakket aan maatregelen om de congestieproblemen op te lossen. Het wordt uiteindelijk op 5 november van kracht. Kleinere ladingen kunnen worden gebundeld op de consolidatiehubs.

Het proefproject ‘Bundelen van containerbinnenvaartvolumes’ geldt voor een periode van twee à drie maanden. Daarna wordt het geëvalueerd en eventueel definitief doorgevoerd. Containerbinnenschepen in de haven van Antwerpen lopen gemiddeld acht terminals aan per verblijf. Bijna 60% van de aanlopen van de containerbinnenvaart op de maritieme terminals is afkomstig van lichters met een call size van minder dan dertig moves. Deze lichters vervoeren echter slechts 20% van het totale volume van dit segment. Het bundelen van kleine volumes tot grotere call sizes zorgt voor ‘een minder complex planningsproces en een efficiëntere inzet van resources door terminal- en binnenvaartoperatoren’, meldt Port of Antwerp.

1 juni: Beroep haven afgewezen inzake vennootschapsbelasting

Havenbedrijf Rotterdam heeft de zaak bij het Europese Hof van Justitie om de vennootschapsbelastingplicht verloren. De Rotterdamse havenbeheerder had beroep aangetekend tegen de timing van de invoering daarvan. Nederlandse havenbeheerders zijn sinds begin vorig jaar verplicht 25% vennootschapsbelasting over hun winst af te dragen. Daardoor moet Havenbedrijf Rotterdam al twee jaar lang tientallen miljoenen belasting betalen. Dit in tegenstelling tot havenbeheerders in andere lidstaten, waaronder Duitsland, België en Frankrijk. Havenbedrijf Rotterdam zegt in een reactie teleurgesteld te zijn ‘dat het Hof geen waarde heeft toegekend aan haar argumenten om te komen tot een gecoördineerde invoering van vennootschapsbelasting voor zeehavenbedrijven in alle Europese lidstaten’. De havenbeheerder vindt dat dat in alle lidstaten gelijktijdig had moeten gebeuren. Het Havenbedrijf heeft vorig jaar 60,3 miljoen euro opzij gezet voor de belastingaanslag, maar was begin dit jaar nog met de fiscus in overleg over de uitwerking van de Europese verplichting. ‘Wij zijn niet tegen de belastingplicht, maar we willen wel gelijke monniken, gelijke kappen’, zegt een woordvoerder.

14 juni: Vrachtexpeditie Schiphol fors gegroeid

Geen getreur bij de vaderlandse luchtvrachtexpeditie over het tekort aan vrachtvluchten op Schiphol en het uitstel van de local rule. De sector zette vorig jaar het beste exportresultaat in de geschiedenis van de luchthaven neer, met een volume van 642.400 ton (+15,3%). Dat blijkt uit de vertrouwelijke cijfers van IATA-Cass, dat het betalingsverkeer tussen expediteurs en bij de IATA aangesloten luchtvaartmaatschappijen afwikkelt. Op basis van die data stelt Nieuwsblad Transport elk jaar de top-100 van de Nederlandse luchtvrachtsector samen. In totaal leverde het nieuwe gewichtsrecord op exportgebied bijna een miljard (983 miljoen euro) aan vrachtpenningen op. Dat is een stijging van maar liefst 35,5% vergeleken met het resultaat van 2016. Schiphol is internationaal aantrekkelijk als gateway voor verladers vanwege de relatief lage vrachttarieven, meldt de directeur van de IAA-groep.

23 juni: Tanker lekt olie in Rotterdam

In de Derde Petroleumhaven in het Botlek-gebied in Rotterdam veroorzaakt de bulktanker ‘Bow Jubail’ een flinke mileuramp. Hij botst tegen een steiger, waarna ruim 200 ton stookolie weglekt. Honderden vogels, vooral zwanen, raken daarmee besmeurd. Vele zwanen, kades, 110 binnenschepen en 25 zeeschepen moeten stuk voor stuk schoongeschrobd worden. Het Havenbedrijf Rotterdam stelt Odfjell kort na het incident aansprakelijk. De totale schade bedraagt ongeveer 80 miljoen euro. Odfjell wil zijn aansprakelijkheid beperken op grond van het Bunkerverdrag, maar dat verzoek wordt afgewezen door de rechter.

Wat gebeurde er verder nog in het tweede kwartaal?

  • 135 nieuwe chauffeurs voor Simon Loos
  • Maersk-schip verliest 70 containers in storm
  • Deventer krijgt overslag­terminal voor containers
  • Brandende ‘Maersk Honam’ geëvacueerd
  • Hurkmans Transport uit Veghel failliet
  • Google-zusterbedrijf start test met zelfrijdende trucks
  • ‘Honam’: doden geborgen, Averij Grosse uitgesproken
  • Local rule vrachtsector Schiphol laat op zich wachten
  • Seatrade-bestuurders schuldig bevonden in beachingzaak
  • Neele-Vat verkast naar Pernis
  • CMA CGM’s grootste in Rotterdam
  • Havenbedrijf Rotterdam breidt capaciteit Havenspoorlijn uit
  • Ad Toet geëerd met eigen heuvel op Kijfhoek
  • Studie: kwart zeevarenden depressief
  • Nieuwe rederij ONE van start gegaan
  • Nieuwe haven Lelystad deels in gebruik genomen
  • ‘Supertrio’ stapt in nieuw terminalplan Vlissingen
  • Ewald Raben neemt zelf de leiding over Raben Deutschland
  • KLM bouwt vracht­capaciteit verder af
  • Joris Keizers is Logistiek Manager van het Jaar
  • Brutra failliet, maar kans op doorstart
  • Volume Antwerpse haven stijgt 7,1% in eerste kwartaal
  • Rotterdam: iets minder tonnen, fors meer teu’s
  • Transferium Maasvlakte geopend
  • ONE-topman erkent opstartproblemen bij fusiebedrijf
  • ‘Vanguard’ verlegt wereldrecord naar 90.000 ton
  • Stekker zou al deels uit local rule zijn getrokken
  • Ceva naar de Zwitserse beurs
  • Volvo komt met tweede elektrische truck in 3 weken
  • Odfjell Rotterdam in de etalage
  • Habben Jansen tot 2024 topman van Hapag-Lloyd
  • ‘Gouwenaar II’ tegen Gouwebrug
  • Haven Antwerpen grotendeels plat door staking sluiswachters
  • Oprichter Jumbo Shipping overleden
  • Hapag-Lloyd overweegt ontslag fors deel personeel
  • Nieuwe radartoren op Maasvlakte 2
  • Ubbink en Rotra kappen met uitbreiding in Doesburg: te duur
  • TLN: sterke prijsstijging in wegvervoer
  • Haven Rotterdam verliest zaak om vennootschapsbelasting
  • Alibaba strijkt neer op Luik Airport
  • CCT neemt Nedcargo Multimodal over
  • Sloop tankers naar recordhoogte dit jaar
  • Daimler komt met elektrische trucks in VS
  • Politie doet invallen bij Hermes
  • Samskip en Eimskip verdacht van groot­schalige kartelvorming
  • Hapag-Lloyd schaalt terug in Iran
  • Rolls-Royce schrapt 4.600 banen
  • CMA CGM koopt shortsea-specialist Containerships
  • Tanker ‘Bow Jubail’ lekt olie in haven Rotterdam
  • Renault komt met lijn elektrische trucks
  • Rhenus en LBH beginnen joint venture in binnenvaart