17 januari: Opnieuw forse groei voor de haven van Antwerpen

De haven van Antwerpen maakt bekend dat de goederenoverslag het jaar ervoor met ruim 4% is gestegen tot 223,6 miljoen ton. Bijna alle goederensoorten lieten een stijging zien. Topman Jacques Vandermeiren etaleert veel zelfvertrouwen bij de bekendmaking van de cijfers. ‘We willen voortborduren op het elan van het afgelopen jaar. Dat betekent dat we de wereld als schaal nemen voor onze beslissingen, waarbij het maximaal faciliteren van onze klanten het uitgangspunt is.’ De eindstand over 2017 betekent het vijfde achtereenvolgende record voor de Belgische haven.

De containeroverslag steeg in tonnen met 4,3% tot 123 miljoen ton en in eenheden met 4,1% tot 10,5 miljoen teu. De Antwerpse haven boekte vooral winst op de vaargebieden Noord-Amerika (+11,6%), Latijns-Amerika (+8,5%) en het Verre Oosten (+7,7%). De aanvoer van containers vanuit de Verenigde Staten groeide met ruim 10%. Op het gebied van doorvoercontainers moest de Scheldehaven echter een stevige veer laten, waardoor de totale aan- en afvoer van en naar Europese bestemmingen, samen het grootste vaargebied, met bijna 4% daalde.

26 januari: TLN wil snelle invoering kilometerheffing vrachtverkeer

De kilometerheffing voor vrachtverkeer moet zo snel mogelijk worden ingevoerd. Dat zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk. Door invoering van een trucktol komt er volgens hem een gelijk speelveld met andere landen. Nederlandse chauffeurs moeten in veel andere landen wel tol betalen, maar buitenlandse bedrijven hoeven bijna niets te betalen om over Nederlandse wegen te rijden. Van Dijk wil, met het oog op een eerlijker speelveld, meer vaart dan de vijf jaar die de minister eerder noemde als noodzakelijke voorbereidingstijd. Inmiddels is duidelijk dat de vrachtheffing er zeer waarschijnlijk gaat komen. De maatregel staat gepland voor 2023 en is een vervanger van het huidige eurovignet en de wegenbelasting. De opbrengst wordt voor een deel gebruikt om de verduurzaming van wegtransport te versnellen.

14 februari: ECT: voor het eerst in tien jaar weer nieuw personeel

De Rotterdamse containerterminal ECT gaat honderd nieuwe terminalmedewerkers in dienst nemen. De komende zomervakantie komen daar nog 75 tijdelijke krachten bij. Topman Leo Ruijs zegt in een verklaring ‘aan de toekomst te werken’ en dat de huidige en verwachte containerstromen rechtvaardigen om voor het eerst in bijna tien jaar weer mensen aan te nemen. ECT heeft vanwege de verwachte groei de afgelopen jaren op grote schaal in modernisering en automatisering geïnvesteerd. Bovendien is er een forse hoeveelheid doorvoercontainers van Antwerpen naar Rotterdam verschoven, vooral doordat ook de Vlaamse haven met een personeelstekort kampte.

De situatie staat in schril contrast met die van 2016. Terminals en bonden maakten toen onder leiding van Havenbedrijf Rotterdam afspraken over arbeidstijdverkorting en het vervroegd afvloeien van havenwerkers in de verwachting dat verdere automatisering van de overslag tot massaal banenverlies zou leiden. Dat is tot nu toe uitgebleven, vooral door de plotselinge groei van de containerstromen, met name uit het Verre Oosten, sinds de herfst van 2016.

15 februari: Rotterdamse haven boekt groeirecord containeroverslag

De groei van de containeroverslag in de Rotterdamse haven is vorig jaar uitgekomen op ruim 12% in tonnage en 11% in eenheden. Daarmee komen de eindcijfers op bijna 143 miljoen ton en 13,7 miljoen teu. Dat is het hoogste groeicijfer sinds mensenheugenis en voor de containerterminals aanleiding om het personeelsbestand uit te breiden. CEO Allard Castelein toont zich een tevreden man bij de bekendmaking van de definitieve jaarcijfers: ‘Juist de containersector speelt een essentiële rol in het creëren van toegevoegde waarde en werkgelegenheid in de haven en het achterland.’

Eind vorig jaar was overigens al duidelijk dat het groeicijfer boven de 10% zou liggen. Castelein noemde de containersector de groeimotor van de haven en stelde ‘dat de haven de groeitrend van vóór 2016 weer heeft opgepakt’. De totale goederenoverslag groeide met 1,3% van 461 miljoen tot 467 miljoen ton. Tegenover de stijging bij containers stonden dalingen in het droog massagoed met 2,6% en het nat massagoed met 4,1%. De overslag van breakbulk-lading (ro/ro en overig stukgoed) steeg met 7%.

6 maart: Doden bij brand Maersk Honam

Het containerschip ‘Maersk Honam’ (15.262 teu) is onderweg van Singapore naar Suez als een grote explosie plaatsvindt in een van de ruimen, en het schip in brand vliegt. De bemanning probeert nog om het vuur te blussen, maar slaagt daar niet in. Het lukt wel om de opvarenden te evacueren, op vier na. Na een week zijn de lichamen van drie van de vier vermisten gevonden. De zoektocht naar het vierde slachtoffer wordt gestaakt.

Maersk spreekt ‘general average’ uit, wat betekent dat de ladingbelanghebbenden moeten meebetalen aan de bergingskosten.

23 maart: Maasvlakte heeft in 2020 interne baan

Na jaren van voorbereiding en onderhandelingen tussen de containerterminals op de Maasvlakte besluit Havenbedrijf Rotterdam definitief tot de aanleg van de Container Exchange Route (CER), ook wel interne baan genoemd. De aanleg van de ruim elf kilometer lange voorziening om containers tussen de terminals uit te wisselen, begint in de loop van het jaar en vergt een investering van 175 miljoen euro. Dat bedrag omvat behalve de aanleg van de infrastructuur de aanschaf van terminal-installaties en de bouw van ICT-systemen. In 2020 moet de CER beschikbaar zijn. Het Havenbedrijf heeft de opdracht voor de bouw van de Container Exchange Route begin dit jaar al gegeven aan de ‘Combinatie CER’ van KWS Infra en Van Hattum en Blankevoort. Die gaat begin volgend jaar ‘buiten aan de slag’.

Wat gebeurde er nog meer in Q1?

  • Haven Amsterdam wil Averijhaven overnemen
  • Storm levert vrachtsector Schiphol ruim vijftig extra slots op
  • North Sea Port goed van start
  • Transportsector in overleg over code rood
  • Eerste bitcoin-deal in scheepvaart
  • Chinees spoorvrachtvolume daalt voor het eerst in anderhalf jaar
  • TLN wil snelle invoering kilometerheffing vrachtverkeer
  • Vertraging voor local rule Schiphol
  • Oost-Europese trucks blijven oprukken in Europees vervoer
  • Snelwegparkings verboden terrein voor Belgische truckers
  • Boekingen vanaf vandaag mogelijk bij ONE
  • Lidl start dit jaar met chauffeurloze trucks
  • Emirates SkyCargo kiest voor Maastricht Airport
  • KLM schikt voor 60 miljoen vrachtclaim met Deutsche Bahn
  • Transportbedrijf in Ede licht eigen chauffeurs op
  • Havens verliezen 4,4% exportomzet door Brexit
  • Panteia ziet vervoer dit jaar 3,3% groeien
  • Twijfels over IJ-brug
  • Haven Vlissingen krijgt diepgang van 17 meter
  • Topman Maersk: geen zelfvarend containerschip tijdens mijn leven
  • DHL Supply Chain ‘blundert’ bij bevoorrading KFC
  • Vrachtsector claimt jaarlijks 1.500 extra vluchten
  • Particuliere beveiligers op schepen mogen op piraten schieten
  • Kotug schikt voor miljoenen in sleperskartel